ארתה פרנקלין #3 (1964-1966)

אלבום 7: Runnin' Out of Fools

סגנון: פופ (1964)

רקע:

אלבום נוסף לארתה בקולומביה, וניסיון ראשון לצאת מהג'אז והבלדות למוזיקה פופולארית של התקופה.

האלבום כולל ביצועים רבים לשירים פופולאריים, למשל The Shoop Shoop Song (It's in His Kiss) שהיה להיט זה לא מכבר ב1964 לבטי לאוורט , i can't wait untill i see my baby's face שבוצע על ידי ביבי וושינגטון בשנת 1963, "How Glad I Am" להיט של ננסי וילסון, Walk On By שהיה להיט לדיון וורביק בשנת 1963. "Every Little Bit Hurts" שהיה להיט בשנת 1964 לברנדה הולווי, "You'll Lose a Good Thing"  שבשנת 1962 לברברה לין אוזן היה להיט, "It's Just a Matter of Time" משנת 1959 שברוק בנטון הצליח איתו , "My Guy"  שהיה להיט של מרי ווילס בשנת 1964.

בקצרה נאמר כי ארתה ביצעה באלבום גרסאות לשירים שהצליחו ממש בשנים האחרונות שלפני כן. להמשיך לקרוא ארתה פרנקלין #3 (1964-1966)

ארתה פרנקלין #1 (1956-1962)

כתבה עם מותה של הזמרת ארתה פרנקלין , שמטרתה לסקור את האלבומים.

אלבום 1:  Songs Of Faith

סגנון: גוספל , שנה 1956

רקע
ארתה פרנקלין נולדה בממפיס, טנסי בשנת 1942. בשנת 1946 האב, סי.אל. פרנקלין, מונה לעמוד בראש הכנסיה הבפטיסטית "בית אל החדשה" בדטרויט. הכנסיה היתה מחוברת מאוד לפעילות חברתית ולמוזיקה, עם פרנקלין האבא, המקהלה של הכנסיה היתה לשם דבר בתחום.

בשנת 1956 והיא בת 14 בלבד , אביה של ארתה פרנקלין, שתמך בכשרונה לכל אורך הדרך, הקליט איתה את האלבום הראשון שלה שהופץ על ידי חנות תקליטים מקומית מעין "הוצאת בוטיק".

ארתה מלווה עצמה בפסנתר עם מעט קולות רקע של צוות הכנסיה. האלבום הוקלט בהקלטה "חיה", ובו קטעים שונים בסגנון גוספל, שמחוברים לרקע ולגורמים המוקדמים להשראה של ארתה פרנקלין וכשרון הנגינה והשירה שלה.

באלבום עיבודים ליצירות שונות מפס הקול של הכנסיות הדרומיות בארה"ב, החל ממזמורים כנסתיים מהמאה ה-18 , דרך קטעים של תומאס א. דורסי (Thomas A. Dorsey), אבי הגוספל המודרני משנות ה1930-ים ועד שירים חדשים עוד יותר של מלחינות בנות זמנה וזמרי מחאה, שמיצגים את המאבקים החברתים שמהוים גורם ברקע של ארתה והכנסיה.

האלבום חושף טפחים שונים מכשרונה של ארתה פרנקלין הצעירה. להמשיך לקרוא ארתה פרנקלין #1 (1956-1962)

ג'אז בינלאומי בכפר יונה

כפר יונה מצטרפת לרשימה של ערים ישראליות שמארחות אירועי ג'אז בינלאומיים.
ביום שישי, ה-6/7/2018 בשעה 11:00 בבוקר, יתקיים לראשונה בהיכל התרבות בכפר יונה, מרתון ג'אז בינלאומי. משך האירוע כשעתיים עד שעתיים וחצי.

מחיר כרטיס: 60 ש"ח

המופע המרכזי יכלול את צמד אמני הג'אז מאיטליה טוני פאנצ'לה (פסנתר), ובפי ד'אמאטו (קלרינט) , בהרכב דואו ובמבחר עיבודים מרתקים ועשויים-היטב: התפריט כולל עיבודים לשירים אהובים רבים מסביב לעולם וקלאסיקות ג'אז בין השאר של אגדות הג'אז תלוניוס מונק ודיוק אלינגטון.

בנוסף למופע המרכזי  2 מופעים נוספים : "תמנע ודריו דואו": הצמד תמנע קומדי (שירה) ודריו אקוסטה (גיטרה ספרדית). צליל ארגנטינאי וברזילאי , שירה ערבה, גיטרה ספרדית כמיטב מסורת הוירטואוזים בסגנון.

המופע השלישי "ג'זלן": הרכב ג'אז ישראלי משובח, הכולל את: תומר מזמר (קלידים), קוסטה איידלקינד (קונטרבס) ואלון גץ (תופים), שיארחו את החלילן מתן קליין. ההרכב יבצע עיבודי ג'אז למגוון שירים ישראלים אהובים.

לסיכום ההמלצה:
השילוב של המופעים השונים הוא מרתון של מוזיקה טובה ונעימה , עיבודים משובחים כולל לקלאסיקה ישראלית, לגדולי הג'אז ולמוזיקה נבחרת ואהובה מרחבי העולם וכל זאת בידי מוזיקאים מצויינים ומגוונים.

המחיר 60 ש"ח ובאולם של כפר יונה , אין שום דבר טוב יותר לעשות בשעות האלו, גם מי שמתכונן למשחקי המונדיאל זוהי הזדמנות לאתנחתא מרגיעה לפני המשחקים.

מוזיקה תעשייתית , מגוון במוזיקה – האמנם?

בהמשך לפוסט קודם מלפני מספר ימים: האם בימינו מוזיקת פופ יותר גרועה מסגנונות עכשוויים אחרים של תעשיית המוזיקה? , עוד כמה היגגים בנושא הירידה במגוון תחביר התוכן ההרמוני. בעצם המשמעות היא שישנם מרכיבים מסויימים שחוזרים על עצמם שוב ושוב או יותר ויותר ככל שהזמן עובר (המגוון הפנימי או השפה הולך ונהיה ירוד מבחינה איכותית). תנסו לחשוב עכשיו גם על הירידה באיכות הצלילים והעלייה בקולניות, קחו הפסקה מקריאה לדקה קלה ותחשבו על זה לפני הפיסקה הבאה.

אוקיי אז אני מקווה שזה מובן שאפשר לתאר את כל התהליכים האלו בצורה יותר פשוטה וברורה. המגוון הוא יותר בעטיפה ופחות בתוכן.

בתיאבון!

להמשיך לקרוא מוזיקה תעשייתית , מגוון במוזיקה – האמנם?