בלוז, פרק 1. מבוא לבלוז, ב. הנשמה של הבלוז – סול

בראשית הפרק הראשון כתבתי על ווילי דיקסון שהיה מלחין מבצע ויוצר חשוב הן לבלוז והן לרוקנרול וסגנונות שונים של רוק. כן כתבתי על חשיבות מבצעי שיקגו בלוז בתקופה בה דיקסון היה האיש החשוב של הלייבל צ'ס כהשפעה מעצבת על הרוקנרול והרוק, בראשם מאדי ווטרס. ווטרס אמר משפט שאולי מסכם היטב את החלק ההוא "The Blues Had A Baby And They Named It Rock And Roll". הרוקנרול הוא במידה רבה הבייבי של הבלוז כפי שראינו. לאחר מלחמת העולם השנייה החל לצמוח זרם חדש בתרבות האפרו-אמריקאית הפופולארית. בעוד הבלוז השתייך במידה רבה לכולם, כולם עסקו בו ועשו אותו, לבנים, שחורים, בלוזיסטים, רוקנרוליסטים וג'אזיסטים, בבחינה החברתית, רוחות חדשים נשבו בקהילה האפרו-אמריקאית.

להמשיך לקרוא בלוז, פרק 1. מבוא לבלוז, ב. הנשמה של הבלוז – סול

בלוז, פרק 1. מבוא לבלוז, א. הבייבי של הבלוז – רוקנרול

למרות שאני חובב מוזיקת בלוז מזה שנים, מיעטתי לכתוב בנושא בבלוג עד כה. היו לכך מספר סיבות, הראשונה, בימים שכתבתי כאן על מוזיקה מרבית ההופעות היו דווקא של ג'אז ועל זה כתבתי. עכשיו החלטתי לפתוח בסדרת כתבות על מוזיקת בלוז. הפרק הראשון יעסוק במבוא להיכרות עם מוזיקת בלוז. ההיכרות עם מוזיקת בלוז היא פחות פשוטה ממה שנראה על פניו, הבלוז מוזיקה בעלת מבנים פשוטים לכאורה, אך מתברר שבלוז לא תמיד מאובחן למרות הפשטות שבו על ידי מאזינים, בעיקר השפעותיו הגדולות על סגנונון אחרים כגון רוק, ג'אז, היפ הופ, קאונטרי ומוזיקת נשמה.

הבלוז הוא אחד הכוחות הגדולים מאחורי הפיכת המוזיקה האמריקאית למוזיקה משפיעה מאוד בתחומים שונים, התחום הפופולארי, הפולקלור, הדתי וגם הקלאסי. הרוק שהפך להיות מרכיב חיוני ברוב הסגנונות המודרניים הפופולאריים מבוסס מאוד על בלוז, אך לא תמיד הקשר ברור אפילו במקרים הטריוויאליים ביותר. אני אתחיל עם ווילי דיקסון (Willie Dixon), הנחשב לאחד היוצרים החשובים של הבלוז בשנות החמישים. דיקסון היה מאחורי התפתחות הרוקנרול, ליווה בהקלטות הראשונות החשובות לתחום את צ'אק ברי (Chuck Berry).

להמשיך לקרוא בלוז, פרק 1. מבוא לבלוז, א. הבייבי של הבלוז – רוקנרול

תערוכה לכתבי חברי אקו"ם שהלכו לעולמם צוותא תל אביב 25.12.2011

היום נערכה תערוכה קטנטנה ומעניינת שבה הוצגו כתבי כמה מהיוצרים בזמר הפופולארי בישראל. בין השאר הוצגו מילות השירים התווים של מיטב הפזמונים והקלאסיקות בישראל, שירים ותווים בכתב היד המקורי ובסריקה ביחס 1:1 של אלכסנדר פן, עוזי חיטמן, נעמי שמר, אהוד מנור, לאה גולדברג, אלכסנדר סשה ארגוב, יעקב בורלנד, אברהם שלונסקי, משה וילנסקי, דוד זהבי ומרדכי זעירא.

התערוכה בשיתוף הספריה הלאומית ובאדיבות בני המשפחה של האמנים ואקו"ם מראה קצת מ"אחורי הקלעים" של כמה מהדברים שנכנסו לפנתיאון הישראלי, למשל שיטות העבודה של האמנים , האנקדוטות הקטנות וכל מיני דברים שקשורים בגרפולוגיה. מסקירה למדתי מספר דברים:  שנעמי שמר כותבת תווים באופן מודרני, בעוד דוד זהבי מציין בכתב יד הערות כגון "בקצב הרגיל" ו"במהירות בינונית". אהוד מנור מספר בכתב ידו את סיפור השיר "בלדה לשוטר" שכתב לבקשת אפרים קישון. "הליכה לקיסריה" בכתב היד המקורי של חנס סנש במקור נקרא לאחר מכן "בחוף קיסריה".לעיתים נהגו לכתוב "צלילים" במקום "לחן".

להמשיך לקרוא תערוכה לכתבי חברי אקו"ם שהלכו לעולמם צוותא תל אביב 25.12.2011