88FM הצילו את הבלוז!

העצומה הצילו את הבלוז התפרסמה אתמול על ידי אילן מהבלוג "הבלוז" ואפשר לראות שם את הפרטים. אפשר לומר שעיקר הבעייה בכך שתחנה מחליטה בהינף יד לחסל ז'אנר שהיה מזוהה איתה, בכך שהתחנה מאבדת את רצונה לשמר את האופי שלה. הדבר מסכן את קיומה של התחנה עצמה, והחשש שהתחנה עשויה להכנס למכירת חיסול של ההישגים שכבר השיגה, במקרה זה, העניקה נישה לז'אנר שבמשך שנים יש כשל חמור בתקשורת בכל הנוגע אליו, הבלוז, היא סכנה ממשית. צביון התחנה מלחתחילה היה חרוט על דיגלה של התחנה, הן כשהיתה "קול הדרך לעסקים" והן כ-88 אף אם.

תחילת התהליך הנ"ל היתה כשהושיבו אנשים למה שנקרא ועדת דינור. ועדה זאת, שהיתה אמורה לתת מענה להגדרתה מחדש של המדיה הממלכתית בעידן שבו היא החלה להפסיד למדיה הפרטית שהוכנסה לשוק. ברגע שהבינו במדיה הממלכתית שיש מגמה ברורה של היחלשות כוחם והשפעתם, הם רצו ובצדק לחקור את העניין. אלא שבמקום חקר העניין קמה ועדה ששמה לה למטרה להגדיר מחדש את זכות הקיום של התחנות הממלכתיות השונות, על ידי קביעת התוכן שבהן. להמשיך לקרוא 88FM הצילו את הבלוז!

נועם גילאור ברשת ג': מחזיר את מעמד שדר הרדיו

הראיון הנ"ל עם נועם גילאור, הפתיע אותי מאוד לטובה. ראשית, אומר גילאור: "אנחנו לא הולכים להיות גלגל"צ, אלא להיות אלטרנטיווה איכותית.". גילאור מצייר תמונה סביב הפלייליסט,  שלדבריו היה אמור להיות כלי פנימי לשימוש בעבודה והפך לכלי דרקוני שמבטל אמנים. גילאור רואה את התמונה כך שלכל שדר יהיה פלייליסט משלו בנוסף הוא מדבר על "קדושת המקרופון", ומציין אולי כיוון של היבדלות מגלגל"ץ שם אוחזי המקרופונים פחות מרגישים מחוייבים להוד מסויים ויותר משוחררים. בתפיסה של גילאור כוכבי רדיו ניבנים לאורך זמן ולא בהמראה מהירה.

גילאור מציין לטובה את התוכנית "אגן הים התיכון" וטוען כי מוזיקה מזרחית היא הפופ הישראלי. גילאור מציין כי "אני רוצה לקחת את החומרים הכי עממיים ולהביא אותם מגבוה, בלי פשרות. ככה אני רואה את רשת ג' – למשוך למעלה, לא לרדת למטה". גילאור גם רוצה לדאוג לתנאים משופרים לשדרים, ומכה על חטא יוהרה של השידור הציבורי שגרם לפגיעה קשה בשידור זה. להמשיך לקרוא נועם גילאור ברשת ג': מחזיר את מעמד שדר הרדיו

למה מוזיקה?

אפשר להגיד שנתבקשתי לכתוב את זה בבלוג אחרי שהסברתי למישהי את הדעה שלי בנושא והיא אמרה שאני צריך לזכור את זה לבלוג. טוב. הנושא היה בעצם אמנות ולמה מוזיקה מבין האמנויות. אז למה באמת? יש הרבה סוגי אמנות, למשל ציור, פיסול, סרט, כל מיני דברים שכאלו. אז למה מוזיקה? ברוב הז'אנרים האמנותיים, אם ישאלו את הקהל איפה האמנות, הקהל יצביע. "שם התמונה", "שם הסרט", או הפסל או כל דבר אחר. במוזיקה זה לא ככה. המוזיקה היא מסביב לאדם, היא מעליו ומתחתיו, ומסביב לו. היא גם בתוכו. היא בכל מקום. אפשר לומר שהאדם יכול להגיד שהוא נמצא בתוך האמנות כשהוא מאזין למוזיקה!

ולא רק זה. לכל אדם יש מוזיקה שהוא יכול להתחבר אליה. לקויי שמיעה נהנים ממוזיקה. אפילו חרש מוחלט יכול לרקוד למוזיקה. המוזיקה יכולה להיות בדיבור, סוג תקשורת שיכול להיהך למוזיקה. המוזיקה מגיעה לאוזניים ומשם למוח, אבל גם ללב, דרך הרצפה. המוזיקה מגיעה לכל מקום ומקום. היא בנבכי הנפש. וכל זאת אין צורך בידע מוקדם או במאמץ. גם תינוק יכול להאזין למוזיקה וזה משפיע עליו. ישימו לתינוק תמונה וזה תלוי ברמת ההפשטה שלו. אולי הוא בשלב שאינו מזהה צורות. במוזיקה יש מאפיין שגם אם התינוק אינו יודע לזהות צורות מוזיקליות, הרי משום הפאסיביות שיש במאזין למוזיקה הוא מאזין לה בכל מקרה. להמשיך לקרוא למה מוזיקה?

סיור בארכיון הצליל הלאומי + מדיטק חולון

הזדמן לי להגיע ליום סיור מרתק מבית היוצר של קסטה, שאני מודה לה מקרב לב על ההזמנה, יום שכלל ביקור בשני מוסדות הקשורים במוזיקה, חיוניים וחשובים, שמידי פעם בפעם חרב הצמצום וחרב הסגירה מונפות מעל ראשיהן, כמו כמעט כל דבר איכותי שני בישראל שזוכה לכך. ארכיון הצליל הלאומי הוא מוסד כל כך חשוב שאין מספיק אנשים שמודעים לו ולחשיבותו. הארכיון יושב כיום בספריה הלאומית אך האוניברסיטה העברית ככל הנראה לא תוכל להכילו שם יותר ומתגבש שינוי כלשהו.

הקבוצה שלנו זכתה לסיור במקום, ושם נחשפו בפנינו אוצרות שהתקווה רבה שהמחקר בתחומים אלו יימשך ואף יזכה ליותר משאבים. לשם הדוגמא, מספרת ד"ר גילה פלאם המנהלת את המקום, כי יש דברים שבהם לא נעשה מספיק משום הבעייה של המשאבים המוקצים. כך למשל, הספרייה האוחזת בסדרת הקלטות נדירות חלקן מהמחצית הראשונה של המאה העשרים העוסקות בטעמי מקרא שונים על פי עדות שונות ונוסחי תפילה, מפספסת אפילו בעידן המודרני של ימינו את האפשרות להקליט חלק מקהילות ישראל. קהילות כמו קהילת מרכז אירופה כמו גם קהילת האתיופים והקייסים השונים שלה, אינן מיוצגות כראוי בפרוייקט זה. להמשיך לקרוא סיור בארכיון הצליל הלאומי + מדיטק חולון

אינדינגב 2008

מוזיקת האינדי היא הבסיס לאחת משלושת הסצנות שמעניינות אותי בישראל. בעוד סצנת הפולק ותיקה, וסצנת הג'אז מתחדשת, סצנת האינדי היא סצנה צעירה של השנים האחרונות, ופסטיבל האינדינגב שהוא המאפיין הכי יפה שלה, התקיים לראשונה בדיוק לפני שנה, וזו לו הפעם השנייה בלבד. אמני האינדי השונים נעים לכיוון המיינסטרים, ומעוניינים להגיע אליו, אבל אינם מעוניינים להתפשר על הזהות המוזיקלית שלהם. במילים אחרות, אמנים אלו אינם מעוניינים להתמסחר במובן הפשוט של מסחור לשם מסחור, ובשנים עברו אמנים מסוג זה נאלצו להשאר עם חלומות בלבד, או להצטרף למסחרי, ואילו כיום עם סצנת האינדי הם יכולים לשכון למרגלות המוזיקה הפופולרית בישראל, מבלי לותר על עצמם.

דבר זה כחלק מתהליך אינדי כלל עולמי ששוכן במקביל לחופש המידע ולתפיסות המודרניות של ימינו, מקבל ביטוי ב-variety, כלומר מגוון רחב של דברים שמוצגים בעולם האינדי, בניגוד לעולם הפופ ששואף להתכנס לאותה נוסחא קצרת טווח שיכולה להביא לפופולריות. האינדי מסייע לעיצוב של סצנת הפופ כל אימת שמצליחים אמנים שגדלים בו מצליחים להכנס למעגל הפופולרי, כלומר, וזאת ההגדרה בעצם לכל עניין האינדי, אמנים שרוצים להציג ולהתפתח בתחום שלהם ולא בתחום שמוכתב להם שמצליחים להגיע לקהלים גדולים. זה יוצר את היחסים של אהבה-שנאה בין האינדי לבין הפופולרי. לא כל מה שפופולרי מנוע מלהיות אינדי, והשאלה העיקרית שנשאלת היא רמת המוכנות של אמן "למכור נשמתו" לתעשייה. להמשיך לקרוא אינדינגב 2008