מלחינים במאה העשרים, מוזיקה בימינו לעומת שנות השישים והשבעים, בוב דילן ועוד

שאלה שעלתה ברשת לאחרונה רבות, בנושא מוזיקה, ישנם רבים מידי שמסכימים שאיכות המוזיקה בימינו נופלת משנות השישים או השבעים. אני כמובן,לא מסכים, ישנם שינויים בין המוזיקה היום לבין מה שהיה בשנות השישים או השבעים, אבל, מוזיקה היתה בעבר ותמשיך להיות בעתיד, שום דבר לא ישנה זאת. מה שמסתיים זה ביטוי של דור כאשר מגיע דור חדש, וזה עניין של חברי הדור הקודם כיצד הם נערכים לשינויים.

אין שום מדד שקובע שמידת היצירתיות במוזיקה עולה או יורדת במשך הזמן, מה שכן יכול לקבוע זה עד כמה מוזיקה כזרם אמנותי היא דבר פופולרי, והיום מוזיקה היא דבר פופולרי לא פחות מבעבר, ולמעשה, אפשר לומר שיותר. עידן האנטרנט איפשר חיבור בין קריאה לשמיעה על אותה המדיה, וכתוצאה מכך, יש פריחה בכל הנושא של צריכת מוזיקה. אמנם, לא תמיד הצרכנים מתגמלים את האמן שמבצע את המוזיקה, אבל זה סיפור בכלל לא חדש: להמשיך לקרוא מלחינים במאה העשרים, מוזיקה בימינו לעומת שנות השישים והשבעים, בוב דילן ועוד

מלחמה (רק שיר)

היס רקורדס מאפשרים האזנה חופשית לכל האלבומים שלהם, והאלבום של נדב אזולאי ממש חמוד בעיקר שיר אחד שמאוד אהבתי שנקרא "מלחמה" שהוא שיר יפהפה וברמה אחת מעל שאר השירים לטעמי, אמנם גם "אוטובוס אחרון" הוא טוב, אבל אני ממליץ להאזין ל"מלחמה" בשביל להבין על מה אני מדבר, כתיבה וביצוע יפים, הרבה נשמה בשירה.

גם הלחן, גם הנשמה בשירה,והמילים, וגם שזה שיר שלא בא להוכיח שום דבר, משהו טהור שיש בו, פשוט מוזיקה, לפעמים קיצבי יותר, לפעמים פשוט הקול של הזמר, מבטא יפה את מה שעל ליבו. להמשיך לקרוא מלחמה (רק שיר)

הצטרפו לפורום הבלוז בישראל, וקצת על דיוני מוזיקה באינטרנט

עידן האינטרנט פתח אופציות חדשות ובעיקר לחובבי מוזיקה. אני כבר לא מדבר על שיתוף קבצים, דפים אישיים של להקות באתרים קהילתיים כמו מייספייס ודברים טריוויאלים שכאלו, אלא על כך שהאינטרנט מאפשר לאותו אחד שנחשף למידע, אפשרות להגיב לו בו במקום. זה נראה אולי לא משהו גדול במיוחד על פניו, אבל בעבר, זכור לי שהייתי קורא כתבה בעיתון, רוצה להגיב לה במיידי אבל זה לא מתאפשר.

נניח ואדם שולח תגובה, אחרי שבוע או שבועיים במקרה הטוב אם בכלל יפרסמו אותה, עד אז הכתבה כבר לא רלוונטית, ועצם התגובה לא היה בה שום כוח. באינטרנט לעומת זאת, מרגע שעולה כתבה כלשהי, ניתן להגיב לה באופן מיידי. כתוצאה מכך, הפך הדיון באנטרנט לממשי, לא רק מדיית read-only כמו עיתון או רדיו, אלא מדייה שבה התגובות בדרך כלל חשובות לא פחות מעצם הכתבות. להמשיך לקרוא הצטרפו לפורום הבלוז בישראל, וקצת על דיוני מוזיקה באינטרנט

סוזן בוייל

דבר מעניין קרה בבריטניה עם סוזן בוייל. בוייל, רווקה עם כישרון שירה, לא שמעה על נפלאות עולם המוזיקה ההייטקיסטי של ימינו המדשדשת בכשלונות בזה אחר זה, כשלונות להביא את האיכות למרכז, וכשלונות להביא את היצירה האנושית לשיאה על ידי הפצת הדברים החשובים למרכזים תרבותיים עתירי מאסות שיכולים לקדם זאת. בוייל ישבה בבית, 48 שנים, שנים שהם שנות עלומיה למעשה שבהן היא שרה את אותו הדבר. אז מה קרה? מדוע העולם "בוכה נהר" כשהוא שומע את הזמרת המוכשרת הזאת?

הסיבה לכך היא חזרה לערכים ישנים. כשל של ערכים חדשים תמיד מביא לחזרה לערכים יציבים ובטוחים יותר, ובימינו כל העסק של המלחמות, זיהום הסביבה, הכלכלה הנשחתת בעולם, ושאר התחלואים, יש ערגה גלובלית (חוץ מכמהשהופכים לשוליים יותר ויותר) לחזור קצת לערכים של פעם. זו הסיבה שהבריטים ארגנו כזה מופע של מוזיקה ישנה בלב ליבו של הדבר הכי מנוגד לכך. בלב ליבו של העולם שבו מוזיקה נמדדת על פי חיצוניותו של הזמר/ת, שפת הגוף שלהם, המסרים הפלצניים שלהם וכדומה, מגיעה זמרת של פעם, ושרה! להמשיך לקרוא סוזן בוייל