מדיניות תעשיית המוזיקה – משקל מופחת למוזיקה חינמית, השלכות על זכויות יוצרים

אולי זה בעקבות הדו"ח המסכם של 2017, נראה כי תעשיית המוזיקה עוברת לשלבים אופרטיביים של מסחור. בין השאר, אסטרטגיות חדשות להגדלת הרווחים ולניצול התיצבות המגמה הכלכלית בשנים האחרונות. לפי הדו"ח לשנת  2017 רואים שמגמת הירידה הדרסטית שהיתה נעצרת בשנים האחרונות ושיש מגמה קלה של עלייה, כך שהמדדים חזרו כרגע למצב של 2009. רק כנראה שעם הרבה יותר רווח.

הכנסות תעשיית המוזיקה לפי שנה

העליות בסיכום השנים 2015 וב2016 מצביעות על משמעות שהיא ברורה , תעשייה ששרדה את השנים הקשות וספגה ירידה של כ-40 אחוז מאז 1999 והצליחה להרוויח יפה גם בשנים הקשות, בכל עלייה בכוחה מגדילה משמעותית את הרווח יכולה לשגשג כעת על ידי ניצול כוחה לשינוי כללי המשחק.

בילבורד כבר הודיעה על שינוי בתחשיבים שלה , תיתן משקל רב יותר לדברים שאינם חינמיים על פני אלו החינמיים. במודל החדש של בילבורד פחות הצלחה לדברים שהמודל המסחרי שלהם בנוי על חינמיות או שיתופיות. מודל כלכלי שמבוסס על פרסומות או על רכישה בפועל יתוגמל ומשקלו יהיה גבוה יותר בהתאם.

הרולינג סטון מיהרו בכתבה לטעון כי המודל החדש שייתן משקל גבוה לשירותים בתשלום כמו אפל ופחות ליוטיוב יפגע בסגנונות מוזיקליים מסויימים שנהנים מיתרון ברשתות השיתופיות.

הערה קטנה בכל הנושא הזה, עניין זה יכול להשליך על נושא זכויות יוצרים. החלטה של בילבורד לא להכיר במודל כלכלי מסויים של אתר או של קבוצה מסויימת עשוי להפוך לעניין משפטי על ידי היוצרים שבעצם יכולים להסמך אולי על כך שעל פי ההחלטה של בילבורד זה מוכיח שהם משתייכים למודל שאינו מתוגמל עבור היצירות שלהם.

המסקנות להערכתי העיקריות:

  1. למרות שמדדי האיכות של המוזיקה מצויים בירידה מתמדת, המודלים הכלכליים מצליחים להגיע עם מוזיקה מסחרית לקהלי יעד חדשים ומגדילים את נתחי השוק.
  2. ככל הנראה המגמה היא המשך ההתמסחרות של המוזיקה
  3. ההתרחקות מהמודל השיתופי שהיה מרכזי עד כה, יביא כנראה תוך מספר שנים את החברות הגדולות בתעשיית המוזיקה פחות להתעניין כמה צפיות ביוטיוב הושגו ויעדיפו מישהו שמוכר טוב יותר באפל או במודל כלכלי אחר גם אם הוא יהיה פחות טוב ביוטיוב. או סעיף 4.
  4. יוטיוב עשויים בקרוב להתחיל במהלכים שלהם במטרה לנצל את המומנטום ולהכניס מודל כלכלי חדש , סביר להניח מינימליסטי אבל שלא ייתן להם לדעוך בבילבורד.
  5. נמשיך לשמוע מוזיקה פחות ופחות מעניינת בהסתכלות בפריזמה היסטורית בשנים הקרובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *