תאוריה מחזורית ומוזיקה: מותו של הג'אז

אחת הפילוסופיות שמתחרות עם רעיון "המפץ הגדול" נגזרת מרעיונות של תאוריות מחזוריות (ציקליות). פילוסופיה זאת בבסיסה בעצם מנסה לאפיין את מימד הזמן, כמשהו שאינו קו ישר, אלא שיש בו דברים שחוזרים על עצמם. תיאורית המפץ הגדול גורסת שיש נקודת זמן התחלית ליצירת היקום, שבה נוצרו כל מימדיו, כולל הזמן, לפחות בחלק מהגרסאות שלה. התגובה של התיאוריה המחזורית יכולה להיות שבעצם עניין כמו"המפץ הגדול" זה דבר שחוזר על עצמו, מידי פרק זמן כלשהו.

תיאוריות מחזוריות בתחום האמנות מתבססות על רעיונות דומים. אם יש איזשהו רעיון, הוא ממצה את עצמו בשלב מסויים, אך דורות עתידיים יחזרו אליו, בשלב מסויים. לא ידוע מה פרק הזמן שבו חוזרים לאמנות כלשהי, אבל די ברור שיש השפעות היסטוריות על אמנים חדשים כל הזמן, וההשפעות הללו עשויות להוביל לקידום של רעיונות מן העבר. עוד דבר שהתאוריה עוזרת להבין הוא שסגנונות מוזיקליים שממצים את עצמם, מולידים סגנונות המשך לפני שהם יורדים לשוליים. להמשיך לקרוא תאוריה מחזורית ומוזיקה: מותו של הג'אז

88FM נכנסת לעידן חדש

אם למישהו היה ספק שזה יקרה, כעת זה כבר ברור. 88FM כתחנת רדיו, היא שונה ממה שהיתה בעבר, זה כבר לא אולי ולא ניסוי, זוהי מציאות בשטח. לפני כמעט 3 חודשים, החליטו ב-88FM לסלק את הבלוז מלוח המשדרים. כאשר זה קרה, המחשבה הראשונה שלי היתה כי מדובר בבעייה נקודתית עם התוכנית, ושהיא תעלה בשלב מסויים בפורמט אחר. אך ליתר ביטחון שלחתי מכתב לברר זאת. ומכאן החל המאבק למען הבלוז בתחנה באופן בלתי צפוי כתוצאה מהתנהגות מחשידה של אנשי התחנה.

ראשית, הדבר הראשון שהפיל לי את האסימון, היה שבערב בהיר אחד הפסיקה תוכנית הבלוז להתקיים. לא היתה הודעה רישמית בשום מקום, לא היה איזשהו משהו שמכין את המאזינים לקראת זה. עדיין, סברתי שמדובר בבעייה נקודתית. אולי התוכנית לא היו לה מספיק מאזינים, חשבתי, ובקרוב קברניטי 88FM, יבצעו בדיקות ויעלו אותה במתכונת משופרת מחדש. אלא שחיכיתי במשך חודש תמים לתשובה שלא הגיעה, ובמקביל, חוסר ההתקיימות של מוזיקת בלוז בתחנה הפך כבר להיות שיגרה. להמשיך לקרוא 88FM נכנסת לעידן חדש

למה יש בעייה בישראל בקשר לתרבות ואמנות?

מאבק המאזינים מול המנהלים על צביונה של תחנת הרדיו 88FM גרם לי לבדוק ולחקור דברים רבים שנוגעים לתרבות והאמנות בישראל. חלק מהעניין קשור באופן שבו מתקבלות החלטות במדינת ישראל, לעיתים החלטות שיש להן השלכות מרחיקות לכת. חלק מהעניין הוא נושא הניהול שלא מקבל מספיק תשומת לב בישראל, הציבור בישראל לא מודע לעובדה שיש מנהלים בכל מיני מקומות שקובעים עבורו דברים, אפילו מרחיקי לכת הייתי אומר, אנשים כבודדים מודעים לכך, אך בציבוריות יש מעט מאוד ביטוי לכך. ישנן אגודות השומרות על זכויותיו של האזרח, אך אגודות אלו מוגבלות ביכולות שלהן.

הבסיס של הניהול קשור בשני דברים, מקצועיות ואדמיניסטרטיביות. כל ניהול דורש שילוב של הדברים. אם למשל, בנישה מסויימת יהיו רק אנשי מקצוע, זה לא יהיה טוב, משום שהללו ימנו את חבריהם לדרך, אנשי מקצוע שחושבים כמוהם, לכל תפקיד מפתח. וניהול שבנוי רק על אדמיניסטרטורים, סובל מכך שיש פער בינו לבין השטח, הוא מקבל מידע וצריך להחליט על פיו, בהיעדר מקצועיות, ההחלטות עשויות להיות לא נכונות בסיכויים גבוהים, משום שהיעדים שמנהל כזה יציב לעצמו לא יהיו שייכים לעולם המושגים של התחום אותו הוא מנהל. להמשיך לקרוא למה יש בעייה בישראל בקשר לתרבות ואמנות?

חוסר זהות אבודה: תגובה לניב הדס

הסאגה מסביב ל88FM נמשכת,מבין הכתבות הרבות, רובן בעד המאבק נגד חיסול התוכן ב-88FM, מצאתי לנכון להגיב לזו הכתבה המתנגדת למאבק, זו של עורך וואלה, ניב הדס. בקצרה על הרקע עד כה, לפני חודשיים החל מאבק נגד ביטול הבלוז ב-88FM. יובל גנור, המנהל החדש של התחנה החליט לבטל את תוכניות הבלוז. מאז החלפתי מכתבים שבעתיד אפרסם אותם ברבים עם גנור, ובהם גנור הציג מספר עמדות. תחילה, טען שיש בלוז בתחנה, וזו היתה הטענה הבסיסית שלו, לאחר מכן הוסיף לטענה הזאת טענה שבלוז אינו צריך לקבל תוכנית קבועה ב-88FM.

ובכל מקרה מטענותיו שהוכחו כלא נכונות,  והתפתלויותיו ומשיכת הזמן אני מסיק, שהוא מתכונן לעמוד על שלו. אני חושב שיש כאן מחטף ציבורי, מחטף של תחנת רדיו ציבורית, השייכת לכלל, תחנה שמשדרת בלוז, ג'אז ואלטרנטיבי, והפיכתה לתחנה של מוזיקה שמשדרת דאנס שנות השמונים. הפיכתה מתחנה המיועדת לציבור של שוחרי מוזיקה, לתחנה המיועדת לציבור אחר במדינת ישראל. להמשיך לקרוא חוסר זהות אבודה: תגובה לניב הדס