מבקרי הג'אז(חלק שישי)

בחלק החמישי של הסדרה על מבקרי הג'אז התייחסתי בעיקר לתפיסה הפילוסופית שגורסת שהאדם הוא מכונה. על פי התפיסה הזאת, אפשר לראות שחברות שמגיעות להשראה טובה זוכות לאורך זמן לעליונות הנדרשת, אך כי מצד שני, כאשר מגיעות חברות עם השראה נמוכה, כמו הטורפים בסוואנה ובראשם האריה, ההתפתחות עשויה להיעצר ואף ללכת אחורה.

הסיבה לכך היא שעליונות שמשיגה חברה כלשהי על פני אחרות לא מחייבת היותה בעלת השראה טובה בהכרח, האריה למשל מדכא את בעלי החיים האחרים בסוואנה בהצלחה למרות היותו בעל חיים עלוב למדי בכל הקשור ליכולות של פריצת דרך והתקדמות. השלטון של האריה הוא די מזוייף ובשטח קטן מאוד, האדם שהוא יצור מתקדם יותר מביס את האריה בקלות. להמשיך לקרוא מבקרי הג'אז(חלק שישי)

מבקרי הג'אז (חלק חמישי)

החלק החמישי של הסדרה. לחלק הרביעי לחץ כאן. אחת הבעיות העיקריות בפילוסופיה, ושמאוד מתקשרת לנושא של מבקרי הג'אז, היא הנושא והדיונים סביב מונח הבחירה. ראשית, פילוסופים שונים שאלו את עצמם מהי בחירה ופעמים רבות במהלך הנסיונות לתאר את מונח הבחירה, הם השתמשו במונחים שונים, כלומר מונח הבחירה אצל פילוסוף אחד עשוי מאוד להיות שונה מאצל אחר. במתמטיקה למשל רעיון הבחירה הוא יסודי ובסיסי. אבל גם במתמטיקה הוא לא מוגדר.

במוזיקה ובאמנות בכלל כמובן ששאלת הבחירה משפיעה רבות על התפיסה כמו למעשה כל נושא אחר. למשל, טעם שהוא מאפיין חשוב באמנות כרוך בבחירה מסויימת. אם מישהו מעדיף דבר מסויים על פני אחר, או אם מישהו שייך לתרבות מסויימת הוא מבצע בחירות הן בעת שהוא צורך אמנות והן בעת שהוא מבצע אותה.

להמשיך לקרוא מבקרי הג'אז (חלק חמישי)

תקופה של תקווה?

לא יכולתי שלא להינות מקריאת הכתבה של נמרוד אלוני בווינט. אלוני כותב : "רוח של שינוי מבקשת להתגבר על ריקנות התוכן שהותיר בנו השילוב ההרסני של הגות פוסט-מודרניסטית וכלכלה קפיטליסטית". זה בדיוק סוג הדברים שמעוררים תקווה, וכמובן רצון להתייחס אליהם.

ראשית, לגבי הפוסט מודרניות באמנות, כמו גם לגבי ההשפעה של הקפיטליזם היא שאני מסכים בהחלט עם הרעיון שהשניים הללו בשנים האחרונות הביאו יותר נזק מתועלת לאמנות ולתרבות. לא תמיד דברים אלו חייבים בהכרח להביא לפגיעה בתרבות, אלא שבאווירה שנוצרה הדברים הללו בדיוק הם הדברים שפוגעים ביכולת היווצרותה של אמנות (וכפועל יוצא: תרבות) שיכולה להביא להישגים אנושיים של ממש. באמריקה למשל אנחנו רואים ששני הזרמים הפופולריים של המוזיקה, מוזיקת הקאונטרי המודרנית, וההיפ הופ, הם למעשה שני סגנונות שהם חברתיים וההיפך של הפוסט מודרניזם: בפוסט מודרניזם סגנונות מוזיקליים שואפים תמיד להשתנות, ואילו סגנונות אלו נשענים על השראה מתכנסת: הקהילה הלבנה וניספחיה מצד אחד והשחורה וניספחיה מצד שני. להמשיך לקרוא תקופה של תקווה?

הרשימה של רון מיברג באנארג'י

במשך חודש לערך התפרסמה רשימת מאה שירי הרוק הגדולים ע"י רון מיברג. בארבעה חלקים. חלק ראשון חלק שני חלק שלישי חלק רביעי. הרשימה של מיברג היתה טובה, היא הציגה טעם מסויים לגיטימי ביותר ושווה ביותר. הרשימה עוררה בי רצון לערוך סקירה קצרה.

קודם כל ברור שברשימה כזאת אין מקום לפינק פלויד, לדייויד בואי ולדומיהם. אנשי הרוק המתקדם ירו לעצמם ברגל מזמן בנושא הזה, תראו לי רשימה אחת של רוק מתקדם שכוללת שירים של רורי גאלאגר או אולמן ברודרס. הם אפילו לא מציינים את הרוק הקלאסי והבלוז-רוק כבסיס, בשום רשימה, אלא מנסים לצייר עצמם כאילו המציאו מוזיקה אירופאית (וזה די תמוה הנסיון להלבין את השורשים השחורים של הרוק או את השורשים האמריקאים שלו) יש מאין למרות שברור שללא הרוק הקלאסי לא היה הרוק מתקדם מגיע לשום הישג. להמשיך לקרוא הרשימה של רון מיברג באנארג'י

מדינת ישראל

בדר"כ אני לא כותב על פוליטיקה ודברים שכאלו אבל הפעם מאחר והמצב הנוכחי הבלתי נסבל משפיע באופן ישיר על תרבות ועל איכות וגורם לכל אזרחי ישראל נזק בטווח הארוך זה הזמן אולי לכתוב משהו. דבר ראשון אני רוצה לכתוב על האלימות והקלות שבה אזרחים יורים באזרחים או דוקרים אזרחים או כל דרך שאזרחים מוחקים אזרחים אחרים. תופעות אלו הן תופעות גרועות מאוד שמביאות אותנו להפוך ולהיות מדינת עולם שלישי.

לא בטוח להסתובב ברחובות. כל אחד ואחת מאיתנו כיום הוא ברווז במטווח של פושעים חמושים הממלאים את הרחובות. כל סוף שבוע אנחנו רואים שכמה אנשים נרצחו ולא יופיעו לשבוע הבא. זה לא סתם אלימות הרצחנות הזאת, זה מסוכן יותר מסתם סכסוכי שכנים ותקריות מזדמנות שיש תמיד בכל מקום, פה מדובר בכוחות מאורגנים ומתוכננים היטב שמנצלים את אוזלת היד של הרשויות ועושים ככל העולה על רוחם. להמשיך לקרוא מדינת ישראל