"אמריקה היא כלום מבחינה תרבותית"

טוני בנט מתעקש להוציא את האימרה ההזויה כי תרומתה של אמריקה לתרבות היא אפסית. למעט ג'אז, טוען בנט, לאמריקה אין מה להציע לעולם. בנט המזדקן אמר זאת לאחר ביקור באירופה ובאסיה, מקומות שלדעתו מלאי תרבות. בנט קצת מפספס את הפרספקטיבה ההיסטורית: תפיסתו את התרבות היא כמשהו ישן, מסורת שחוזרים עליה שוב ושוב ולעולם אינה משתנה. אילו היה צודק, הרי שלעולם לא היתה קמה כל תרבות, שהרי אם ניקח נקודה מוקדמת ו"נקפיא" את התרבות ממנה ואילך הרי שלא תהיה כל תרבות, למעט מה שהיה באותו רגע.

שאיפה זו היתה נהוגה באירופה, לשמר ולהקפיא, והסיבה היחידה שהתפתחה תרבות היתה הללו שדווקא יצאו והעזו וניסו לשנות. במוזיקה קלאסית יש דוגמאות רבות לכך, אם כי בשלב מסויים המוזיקה הקלאסית מיצתה את עצמה ופסקה מלהתפתח, הרבה תודות לבנט-ים של התקופה. כנ"ל היה ברוב התרבויות, שימור של העבר, כאילו בעבר יש נקודת שיא שאליה צריך לשאוף, לחזור אחורה, לחסל כל דבר שונה, כל דבר שקצת מעז, כל דבר שיכול לתת טיפה טעם שונה לחיים.

ביום שהמוזיקה הקלאסית מיצתה את עצמה היתה צריכה לקום מוזיקה חדשה שתתעלה עליה ותמשיך אותה. אבל היא לא קמה באירופה אלא באמריקה והיא נקראת ג'אז ולא בכדי. אמריקה הביאה חידוש תרבותי לעולם: לא עוד לעשות פוליטיזציה של תרבות העבר ולהפיץ אותה בכוח הזרוע בעולם כמו שעשו האיסלאם והנצרות, תחילה בשם הדת ולבסוף בשם התרבות החילונית שמאחורי הדת, אלא סובלנות לתרבויות ואיפשור תחרות חיובית.

טאוור רקורד עומדים להסגר

הסיפור של חנות הענק מסתיים. כבר בפברואר 2004 הוכרזה טאוור כפושטת רגל. סיפור החברה מתחיל ב-1960.הסיפור יסתיים בדצמבר השנה כאשר כל החנויות עתידות להסגר ברחבי העולם, למעט מספר חנויות מצומצם שנרכש ע"י מקומיים והמשיך להשתמש בלוגו וברעיון אם כי פעל עצמאית (למשל החנות בטוקיו). כל 89 החנויות בארה"ב יסגרו בדצמבר. לא ברור מצבן של חנויות מסביב לעולם. החנות הראשונה נפתחה ב-1967 בסאן-פרנסיסקו ע"י רוס סולומון, שהחל מ-1960 נהג למכור בחנות בית המרקחת של אביו בסקרמנטו תקליטים. עם ההצלחה עבר למתחם גדול בסאן-פרנסיסקו, ומשם הדרך היתה סלולה, החנות הפכה לרשת, חצתה ארצות ואוקינוסים והגיעה לעשרות מדינות ברחבי העולם.

העידן הדיגיטלי של שנות התשעים החל דווקא בפריחה עבור טאוור רקורדס שהתפשטה אפילו יותר והגיעה למקומות רבים ונוספים. אבל פירטיות, שיתוף קבצים ועוד החלו לנגוס ברווחי החברה שאט אט החלה לדעוך. בפברואר 2004 הוכרזה פשיטת רגל אבל החברה המשיכה לפעול עדיין ואפילו נשארה עדכנית לגבי הטכנולוגיות הכי מודרניות שיש, ביוני 2006 הציגה החברה באר-קוד שבאמצעות מפענח ניתן להאזין לכל אלבום בעמדות מיוחדות לכך, באמצעות העברת הבאר-קוד של התקליטור על המפענח. חודש לאחר מכן הציעה עצמה החברה למכירה ב-28 ליולי 2006, וב-6 לאוקטובר היא נרכשה ע"י קונצרן "החברה האמריקאית הגדולה". חובותיה של טאוור נאמדים במאות מליונים ומצד שני יש לה במחסנים סחורה רבה. הבעלים החדשים מפרקים למעשה את החברה.

מרתון ג'אז ב-88 FM

תחנת הרדיו 88 FM תשדר ג'אז ללא הפסקה, כך לפחות לפי האתר שלהם. חבל ששידור ג'אז בתחנה הוא משהו חגיגי ולא יומיומי, אבל מי שאוהב את המרתונים הללו זה במיוחד בשבילו. ייתכן וזה בגלל שהג'אז אינו כל כך פופולרי בישראל ואולי מסיבות אחרות הג'אז בישראל אינו מושמע באף תחנת רדיו בצורה רציפה למרות שאנחנו כבר במאה ה-21.

בנוסף תמוה שאף תחנת רדיו לא מנסה לייצר תתי תחנות באנטרנט המיועדות לז'אנרים. תארו לעצמכם מצב שבו כל אחד יכול לבחור את המוזיקה שתלווה את התחנה לה הוא מאזין, ככה ששני אנשים שונים, אחד נניח חובב מוזיקה קלאסית והשני ג'אז יוכלו להאזין לאותן חדשות יומיומיות תוך כדי שהם מאזינים לסגנונות מוזיקליים שונים בין לבין.

תרשים תתי-סגנונות בג'אז

למי שמתעניין בתרשים של תתי סגנונות הג'אז הרי שיש אתר בשבילו. ניתן להקליק בתרשים על תת-הסגנון הרצוי ולקבל קישורים רלוונטיים שלא תמיד עובדים אגב. לני טריסטנו אפילו מקבל דף מעניין הנוגע לתרומתו לקול-ג'אז וייתכן ויעדכנו את האתר הזה ככה ששווה לשים במועדפים ולחזור מידי פעם. התרשים מתעלם מסגנונות כמו הסול-ג'אז למשל ופחות מתמקד בוריאציות של הביבופ.

בנושא הג'אז האירופי, לפי התרשים הוא החל רק ב-1970. אז למה בכלל להביא את התרשים הזה אם הוא כל כך לא מדוייק? הקריאה הנואשת של יוצר האתר לעזרה גרמה לי לפרסם את זה בגלל שהרעיון שלו טוב, זה שאין לו מספיק ידע בשביל לכסות את זה זה לא נורא. והנה האתגר האמיתי, מי שיכול להרים פרוייקט "גנום מוזיקלי" באנטרנט רעיון למחשבה. בהצלחה.

ראיונות עם אנשי ג'אז

ראיונות עם אנשי ג'אז הסעירו מאז ומתמיד את חובבי הז'אנר. במידה רבה נושא הראיון הוא מודרני, אין ראיונות מתועדים של ממש עם מוצרט או בטהובן, למשל, או עם הרבה דמויות מההסטוריה. לעומת זאת בעידן שלנו עידן שהתקשורת בין האנשים היא מכיוונים רבים ושונים, למשל הכיוון של ראיון שהוא זווית ייחודית התלויה בשאלות של המראיין ובהיענות של המרואיין, הוא כיוון המאפשר הצצה לתוך אדם אחר, בדר"כ מישהו שהגיע להישגים בתחום מסויים, מכיוון של המראיין והקהל.

במקרה של הג'אז, מדובר במוזיקה שהיא כמובן לא קלה להבנה וגם אם מאזינים לקטע מסויים פעמים רבות הרי שיש דברים הנעלמים מאוזנו של המאזין, לעומת זאת באמצעות קבלת תובנות מסויימות לגבי המוזיקה ניתן לשפר את ההנאה. ובראיונות ניתן לקבל טיפים מעניינים בנושא מטובי המוזיקאים.