הג'אז משחר ילדותו הכיל את הרכיב של הנושא/קונספט, רכיב שקבע איזשהו הישג שהמוזיקה המנוגנת קיוותה להשיג. אפשר לראות את זה בדוגמאות רבות: מיילס דייויס למשל ניסה לממש קונספט של שילוב ביבופ עם מוזיקה מודאלית בסוף שנות החמישים באלבום Kind Of Blue. כדוגמא נוספת, ג'לי רול מורטון שניסה להכניס קונספט של מוזיקה לטינית עוד בשנות העשרים במספר קטעים, או למשל מספר לא מבוטל מקרב אנשי הג'אז החופשי, ששאפו לממש קונספט של בידוד האלמנטים האפריקאים בג'אז. כדוגמא נוספת קינג אוליבר, הוא הוליך נושא של חדשנות נושא הסולו, לואיס ארמסטרונג וג'וני דודס היו אף שני סולנים שהוא שילב בהרכב שלו, לבסוף ארמסטרונג הגיע לפסגת מימוש הרעיון הזה של אוליבר. למעשה כל קטע ג'אז איכותי ורציני שאף לאורך כל הסטוריית הג'אז להגיע להישג כלשהו, בין אם זה צליל מסויים, שילוב מסויים של אלמנטים, סווינג חדש ומרענן או כל דבר אחר שהיה בו חדשנות מסוג זה או אחר.
שאלה שפעמים רבות צריכה להשאל היא האם מוזיקאים השיגו את ההישג אליו שאפו. למשל, כשקולטריין הכניס קטע של מקצבים ערביים באלבום A Love Supreme הם הוסיפו אקזוטיקה לקטע עצמו, אבל לא היה בכך הישג מוזיקלי, ולעומת שאר ההישגים של האלבום הנושא הזה מתגמד עד כי נעלם כמעט לחלוטין מההכרה של האלבום של קולטריין. עוד דוגמא, כשמדובר בניסיון לשלב רעיונות ממוזיקה הודית או אפריקנית בשביל ליצור חופש בג'אז החופשי זה נראה לי פעמים רבות כהישג שלא הושג. למשל, אני רואה הישג גדול יותר שנעשה בידי הצמד של שירי הספיריטואלס William & Versey Smith שהקליטו בשנת 1927 4 קטעים, כולם שורשיים מאוד וקשים להאזנה, אבל שני המוזיקאים הנאיביים הללו השיגו יותר ממה שהג'אז החופשי לא השיג בעיני, הם הצליחו לייצר חופש אמיתי עבור התוף, חופש אפריקני וזאת למרות שהסווינג שלהם היה פשוט ביותר , הם הצליחו לבודד את החופש האמיתי של התוף האפריקאי בתוך קונטקסט של מוזיקת בלוז/ספיריטואלס, מוזיקה שיכולה היתה לאורך השנים להוות אתגר למוזיקאי ג'אז לבצע עליה הרחבת בלוז, ולייצר ג'אז נטול מלודיה בלי לפגוע בחופש האלתור הקבוצתי.