מוסיקה עברית מקורית

עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ: כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה:שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן: אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר: אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי: תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי: אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי: זְכֹר ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלָם: הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ: בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ: אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע: (תהילים פרק קל"ז)

הקדמה
מזה מספר שנים אני מתעניין באפשרות של שחזור המוסיקה המקורית בימי דוד ושלמה. כיצד נשמעה שירת הלויים? איך נשמע המבטא של אבותינו? באלו כלי נגינה הם השתמשו, כיצד הם בנו אותם ואיך הכלים הללו בהשוואה לכלים מודרניים? שאלות אלו ואחרות עניינו אותי. אולי זה הזמן לעשות סיכום של מה שאני חושב שהוא המצב כיום אך תחילה הצגת הבעיה  וסקירה היסטורית קצרה. להמשיך לקרוא מוסיקה עברית מקורית

הגיטריסטים הגדולים של ישראל

ערוץ 24 מנסה לעשות רשימת הגיטריסטים הגדולים של ישראל וקצת פיספסו. החליטו לשים 78 שמות, חלקם באמת ראויים, אחרים חית-למדים. מספר גיטריסטים שלבטח צריכים להיות ברשימה כזאת, כמו גם עשרת הגדולים מבחינתי, זה מה שהייתי רוצה לדון בו.

קודם כל עניין ה"גדולים" הוא בעייתי אם לא מגדירים גדול. אפשר להגיד שבתנאים מסויימים המספר 3 גדול מהמספר 2 אבל באומנות ומוסיקה זה לא כל כך פשוט. לעיתים הסגנונות שונים, או דברים אחרים שהופכים את ההשוואה לבלתי מדידה. לכן מקור ההשוואה שלי הוא בהשפעה על עיצוב המוסיקה הישראלי, ועל נגינת גיטרה בישראל, הן על דורות הבאים ועל הדור שלהם עצמם. להמשיך לקרוא הגיטריסטים הגדולים של ישראל

ניו אורלינס פאנקשן, תמונע, 07.04.2010

אם יש פלא שנתקלתי בו לאחרונה זה בטח הניו אורלינס פאנקשן באנד. אין לי מושג איך זה קרה, אפילו לא ניחוש, מי היה מאמין שיקום הרכב כזה בישראל? היו בארץ הרכבים שניגנו בסגנון של ניו-אורלינס אבל ההרכב הזה הרשים אותי יותר מכל האחרים. יכול להיות שבנו כיכר באחת הערים שנקראת "כיכר קונגו" ולא הודיעו לאף אחד?

סגנון הג'אז של ניו אורלינס החל כפולקלור מקומי עם יומרות להיות אמנות גבוהה, יומרות שהתממשו בזכות השילוב בין מוסיקאים עם ידע תיאורטי/פורמלי יחד עם נגנים שהצטיינו בפולקלור המקומי וביחד נוצר בעצם הג'אז. לפולקלור יש תכונה, בדרך כלל בשביל לבצע אותו היטב צריך ללמוד אותו בשטח, כלומר, אמנות פולקלור היא אמנות שבה כל אמן לומד מאמן ששייך לפולקלור. רק על ידי מפגש עם מישהו ששייך לפולקלור ולימוד ממנו, ניתן ללמוד את הפולקלור, וגם אז זה לא בטוח. להמשיך לקרוא ניו אורלינס פאנקשן, תמונע, 07.04.2010