גורלו של הרדיו

קראתי בבלוג העונג אודות נושא הרדיו. מעל הכל כמובן מרחפת השאלה של הרדיו בעידן האנטרנט, בכתבה בעיתון הארץ הכותרת די מפוצצת: "עלייתו השמימה של העורך המוסיקלי". הכותב הציג בפיסקה הראשונה את הבעייה של הטכנולוגיה החדשה מול הישנה, ועבר בפיסקה השנייה לקבוע כי בישראל "מתברר שרוב הציבור עדיין מבקש להיאחז במדיום הישן, המוכר והטוב – הרדיו. מאזינים רבים יבחרו להיצמד אליו, במכונית או בבית, כדי להתעדכן בשידורי אקטואליה ואחרים יקשיבו לרדיו כדי לשמוע גם בפעם המי יודע כמה את אותם עשרה להיטים שנכנסו לרשימת השידור השבועית. הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר, אבל לציבור יש כנראה קצב משלו, אטי יותר. גם אם בבלוגים בחו"ל וגם בארץ מתרבים הקולות המביעים ספק בנחיצותם של קובעי הטעם המסורתיים דוגמת העורכים המוסיקליים, יש להם עדיין חשיבות רבה."

צריך להבין שלציבור בישראל אין בכלל את הדילמה לבחור! הזמינות של הרדיו, למשל בנסיעה במכונית, היא גבוהה מאוד בעוד הזמינות של האנטרנט במכונית היא כיום נמוכה מאוד. כאשר אדם נוסע ברכב, בייחוד בישראל שיש טירוף חדשות כל שעה עגולה עם מיבזקים כל רבע שעה, ומקבץ חדשות כל מחצית השעה, דבר שקשה להאמין שקיים במקומות אחרים בעולם, הסבירות שהוא יאזין לרדיו בשלב מסויים היא גבוהה בהרבה מאשר יגלוש באנטרנט תוך כדי נסיעה! כמובן שבעתיד המצב עשוי להשתנות.

להמשיך לקרוא גורלו של הרדיו

בלוז- 4 תוכניות רדיו-אנטרנט דוקומנטריות #1

Keb Mo הוא בלוזיסט צעיר שקנה מקום בשורה הראשונה של הבלוזיסטים המודרניים של ימינו. הוא מארח 4 תוכניות על הבלוז, שנערכו במסגרת The Year of the Blues של שנת 2003. כל אחת בת כשעה. אפשר להאזין לתוכניות בקישור הבא. התוכנית הראשונה שנקראת The Birth of the Blues מתחילה בהתייחסות לרגשות, במשך הדקות הראשונות מובאות ציטטות מאנשי בלוז שונים שבאות להסתכל על הבלוז מנקודת מבט רגשנית, ולציין שהבלוז הוא לא מוזיקה עצובה דווקא אלא שמחה, לפחות לעיתים. אפשר לציין לטובה את ההדגשה שהבלוז הביא להרבה סגנונות אחרים.

השלב הבא מתחיל בהתיחסות למבנה AAB של הבלוז בליריקה, ועובר להדגמה של בלוז בידי קב מו עצמו על גיטרה. לאחר מכן כשהוא מביא הדגמות של רוק שמראות מהקשר לבלוז. אנשי רוק מתראיינים ומספרים על הקשר החזק שלהם לבלוז. משמיעים את Manish Boy של Muddy Waters. קרלוס סנטאנה אומר שמי שהולך ישר לג'אז בלי בלוז בעצם יש לו בעייה עם הטעם שלו. הבלוז נמצא בכל מוזיקה כי הוא הגורם האנושי, מסביר סנטנה.

להמשיך לקרוא בלוז- 4 תוכניות רדיו-אנטרנט דוקומנטריות #1

ג'ון מקלפלין

האתר allaboutjazz ערך ראיון מעניין במיוחד עם מקלפלין, מקלפלין שחזר משבעה חודשים של טיול בהודו נראה כעת מלא מרץ ורעיונות, לפחות לפי הראיון. הנתק של שבעת החודשים עשה לו טוב ככל הנראה, ומקלפלין שתמיד מחפש לעשות דברים חדשים מוכן כעת לסבב הופעות חדש + אלבומים חדשים. זוהי נקודת צומת מעניינת בקריירה העשירה של מקלפלין שיש בה משום בשורה אולי. הקריירה של מקלפלין תפסה תאוצה רבה ממש בתחילתה.

הוא הגיע מבסיס של ג'אז, רית'ם אנ בלוז, רוק כבד, פ'אנק אלו היו הדברים שעליהם גדל, ובתחילת דרכו כבר באלבום הראשון Extrapolation אלבום מצויין ומומלץ הוא הראה שילוב טוב של מגוון רעיונות חופשיים ורומנטיים בתוך אווירה טובה של פוסט-בופ עם נגיעות שונות ולא צפויות מהמוזיקה של תקופתו שהופכות את האלבום לטוב לשמיעה מתחילתו ועד סופו, והאלבום נשמע די עדכני גם כשמאזינים לו היום! למעשה ייתכן והפנייה לפיוז'ן די הגבילה חלק מהכיוונים שעליהם עבד בתחילה, מאחר והפיוז'ן דרש מהאמנים בסופו של דבר להתמרכז סביב מספר רעיונות מרכזיים שהיו משותפים להרכבים החשובים של התקופה.

להמשיך לקרוא ג'ון מקלפלין