בלוז בישראל

נתבקשתי לכתוב אודות הבלוז בישראל אז הנה בקצרה. אמן הבלוז הותיק ביותר (במובן שהקליט בשנה המוקדמת ביותר) שביקר בארץ היא הזמרת אלברטה האנטר (Alberta Hunter) שהקליטה לראשונה במאי 1921. אלברטה ענדה באופן קבוע עדי אותו קיבלה בישראל. אמן הבלוז המפורסם ביותר שביקר בארץ הוא בי בי קינג. בי בי קינג ביקר מספר פעמים בארץ. הבלוז בישראל בפיגור מתמיד לא רק למול ארה"ב מקום הולדתו של הבלוז, אלא גם למול אירופה, קנדה, אוסטרליה, יפן וכל מדינה מערבית אחרת. בישראל לא היה מעולם מגזין בלוז, היו מעט מאוד תוכניות רדיו על בלוז, תוכניות שלא הורגשו כמעט כלל, וכמעט ואין בלוז ברדיו שמושמע מעבר לתוכניות שמוקדשות לו.

בשנות החמישים והשישים כאשר אמני בלוז נהגו לסייר בעולם כולו מעט מאוד מזה הגיע לישראל, הופעות ספורות בלבד שספק אם מישהו נשאר לספר מה היה בהן, ובכל אופן מעולם לא היה עניין לאף אחד לספר עליהן במדיה כלשהי בישראל. הבלוז אמנם לא הגיע כסגנון בפני עצמו, אבל הגיע בתוך הרוק: להקות הרוק הישראלי של שנות השישים והשבעים ניגנו מוזיקת רוק אמנם אבל זוהי מוזיקה שאפשר לראות בהחלט השפעות של בלוז. אריאל זילבר, שלום חנוך, אריק איינשטיין, הצ'רצ'ילים, שמוליק קראוס, הם היו רוקיסטים אבל כמו כל הרוק של התקופה בעולם היתה זו מוזיקה שקשורה לבלוז.

מי שאולי נוצר מהשפעות של תקופה זו, ולקח זאת הלאה שלב נוסף ונשא את הטיקט של הבלוז בישראל הוא דני ליטני. ליטני בראש ובראשונה שר היטב בלוז בעברית. הוא לא צמצם את עצמו להיות איזושהי מכונה שמנסה לחקות בלוזים אמריקאים אלא כתב ויצר מוזיקה משלו, מוזיקה שהיא גם ישראלית, וגם בלוזית. קשה לומר שליטני הוא נגן המפוחית בלוז הטוב ביותר בעולם או אפילו בארץ, הוא גם לא הזמר הטוב ביותר של הבלוז, וברור שאין לו את הטכניקה כמו שהיו לצ'רצ'ילים שנגנו בלוז פסיכדלי אנסטרומנטלי ברמה טכנית טובה, אבל כשמסתכלים על החבילה ככללה, ליטני הוא אולי הבלוזיסט היחיד שהצליח להכניס את הבלוז לקונטקסט הישראלי ולהבין אותו, כל זאת באמצעות מוזיקת בלוז טובה לשמה ומהלב.

בישראל ישנן קבוצות שמנגנות את הבלוז בצורה מסורתית יותר, החל משנות השמונים התגבש מועדון פולק ישראלי, אבל מועדון הפולק לא מיועד לנגן מוזיקה ישראלית ומטיבו אינו מגיע לקהל ישראלי רחב המבקש מוזיקת פופ ישראלית עדכנית. מי שכן הגיע לארץ ניסה ואף הותיר חותם הוא הזמר והגיטריסט רוני פטרסון. פטרסון הצליח לחבר את ההוויה הבלוזית האמריקאית לישראלית מהכיוון האמריקאי, השתתף באלבומים של אמנים ישראלים שונים ומגוונים בצורה מוצלחת.

אם כן, הבלוז קיים בישראל, וצריך לדעת למצוא אותו כי הבלוז השפיע רבות על הסגנונות שהשפיעו על המוזיקה בישראל. בשנים האחרונות עם עידן האנטרנט נחשפים הישראלים לבלוז מה שמשנה את התמונה. סביר להניח שההשפעה הזו תורגש רק בעוד כמה שנים, כאשר נראה עוד ועוד אמנים צצים כשיש באמתחתם יכולת לנגן בלוז, דבר שכבר קורה: בשלוש השנים האחרונות צצו ועלו מספר לא מבוטל של אמני בלוז מוכשרים טכנית, מוכשרים טכנית יותר מהללו שלפניהם והשאלה הגדולה היא מי מהם יוכל להותיר חותם בישראל. ימים יגידו.

3 תגובות בנושא “בלוז בישראל”

  1. היי , אני מאוד אוהב בלוז … נהנה מאוד מהאזנה למוסיקת בלוז
    הכי הכי מתחום הבלוז הווקאלי את ג'ון לי הוקר(בשילובים הנהדרים עם ואן מוריסון) ,גם חלקים מביבי קינג וכמובן אוהב להאזין לבלוז אינסטרומנטלי שהוא בהרבה מקרים לבן כמו של :סיטיבי ריי ווהן ,אריק קלפטון ,גארי מור.
    בהקשר זה של הבלוז האינסטרומנטלי בישראל לא ציינתם הרכב מקומי שהיה מופיע תקופה ארוכה בתחילת שנות התשעים במועדון "לוגוס" בתל אביב(ליד שוק הכרמל-היה מועדון חשוב מאוד בג'אמים המקומיים והנהדרים שנעשו שם) -ההרכב היה "בלוז ראש פינה" …לא זוכר את ההרכב מלבד את איתי אלוהב שגם התגורר בסמוך והיום הוא איש סאונד מוכר מאוד בתחום.
    אני הכרתי את "בלוז ראש פינה" כהרכב ב"לוגוס" בין השנים 1991 לסוף 1993.
    היו שם ג'אמים נהדרים באווירת יום שישי אחה"צ על בירה וראש טוב….

  2. היי, לא ניתן לציין את כל אלו שעסקו אי פעם בבלוז בישראל, ולכן האמנים שבחרתי לציין הם הללו הבודדים שלדעתי הצליחו יותר מהאחרים. יש שורות נוספות של אמנים אבל בשורה הראשונה הייתי מציין אמנים כשלום חנוך, רוני פיטרסון, אריאל זילבר, דני ליטני, והצ'רצ'ילים שהם לדעתי רשימת החמישה שתרמה הכי הרבה להשפעת בלוז על מוזיקה בישראל. ההשפעה של בלוז ראש פינה לדעתי היא בדרגה קטנה יותר מהחמישייה שציינתי. ציינתי גם את שמוליק קראוס ואריק איינשטיין שאמנם לא זוהו כבלוזיסטים של ממש אבל במוזיקה שלהם היתה השפעת בלוז (חלק מזה תוצאה ששירים נכתבו להם לעיתים ע"י אמנים כמיקי גבריאלוב מהצ'רצ'ילים ושלום חנוך שהם בחמישייה הראשונה) וכתוצאה מהפופולאריות והחשיבות שלהם זה חלחל למרות שהם היו יותר רוקיסטים מאשר בלוזיסטים. היו ויש מוזיקאים כמו ראש פינה שהם יותר ממוקדים בבלוז ויותר נאמנים למורשת שלו אמנם, אבל ההשפעה שלהם קטנה יותר לדעתי. בכל אופן תודה על האזכור של בלוז ראש-פינה!

  3. בשנת 1972 ביבי קינג ביקר בישראל והופיע בקולנוע אואזיס ברמת גן שאז היה אולם חדש שנחנך שנה וחצי קודם לכן עם המחזמר שיער.

    הייתי בהופעה המדהימה הזו.

    באותו בוקר נסע ביבי קינג לטיול בים המלח וביציאה מהרכב הוא נפל ושבר את פרק כף יד שמאל.
    שמו לו גבס וחתכו את הגבס כך שהוא יוכל לנגן.
    ביבי והתזמורת שלו אחרו להופעה בשעה.
    הם נכנסו לאולם דרך הכניסה הרגילה עלו לבמה התארגנו והוא סיפר את כל מה שקרה לו.
    ההופעה היתה פשוט בלתי נשכחת.
    בסוף ההופעה רצתי לבמה ולחצתי את ידו והוא נתן לי את המפרט שלו. מפרט אדום שעליו היה כתוב BB king – לצערי המפרט הלך לאיבוד.

להגיב על יעקב לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *