בינואר יגיע לארץ לשלוש הופעות הטקסאני קיי. אמ. וויליאמס, המפיקה ימית הגר שהביאה בהפקה הבכורה שלה בהצלחה רבה את רוברט בלפור, הולכת גם הפעם על אמן בלוז ייחודי ומקורי. וויליאמס הידוע בכינוי "מטיף הבלוז הכפרי", "יטיף" את משנת הבלוז והגוספל האמנותית הסדורה שלו במספר מועדונים: בתאריך 10.1.2013 במועדון הבארבי בתל אביב, בתאריך 11.1.2013 במועדון לבונטין- 7 בתל אביב ובתאריך 12.1.2013 בצוללת הצהובה בירושלים.
סגנונו של קיי. אמ. ויליאמס משלב ממסורת הבלוז הכפרי של טקסס לה הוא נותר נאמן, יחד עם בלוז מיסיסיפי מודרני וכמובן שירי הדת: המנוני דת מסורתיים, ספיריטואלס ושירי גוספל. זוהי קרקע פורייה עליה וויליאמס מגלה יצירתיות ומקוריות רבה והאישיות שלו ניכרת בביצוע כמו גם בכתיבה.
מלבד השימוש לפרקים בגיטרת מיתר-אחד שקיי אמ ויליאמס בנה בעצמו, ייחודו ניכר בדואליות שבין הבלוז והגוספל איתה הוא מתמודד בביטחון וללא היסוס – וזה לא מובן מאליו! יש האומרים "מוזיקה שאינה מיועדת למען האל היא בהכרח מתכוונת אל מענו של השטן" וזו תפיסה מקובלת מאוד במקומות אליהם משתייך וויליאמס, בפרט בקהילות אפריקאיות-אמריקאיות. בגלל תפיסה זו, במשך הדורות היו שהקליטו במשך השנים תחת שם כינוי אחר על מנת שלא יזהו אותם בקהילה שלהם כמבצעי בלוז ובנפרד כשעשו גוספל. אפילו גדולי הבלוז כבליינד למון ג'פרסון וצ'ארלי פאטון שהיו ידועים כאמני בלוז בתקופתם, הקליטו בשם בדוי כאשר היה זה קטע ספיריטואלס, משום שלו היו מפרסמים בשם הבמה הרגיל שלהם את השירים הדתיים, היה הקהל המודע לכך שהם אמנים ששרים בלוז, ממעיט בקניית התקליטים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים הוקעו מהקהילה ואפילו מהמשפחה בגלל עניינים כגון אלו.
עניין זה היה טאבו במשך שנים ארוכות. גם ריי צ'ארלס ספג ביקורת רבה כאשר טענו שהוא לוקח את מנגינות האל ומשתמש בהן למען מוזיקה חילונית. גם היום הדבר אינו עניין של מה בכך: ישנם כאלו שאפילו היום אינם מוכנים להזדהות כאשר הם מבצעים את הבלוז. אחת הדוגמאות האחרונות הוא "המיסיסיפי מארבל" אשר רק בגיל 78, שנים ספורות לפני מותו, הקליט את שירי הבלוז שלו לראשונה בחייו, וגם זאת תחת זהות בדויה. מספיק שמישהו היה מזהה את קולו של "המיסיסיפי מארבל" – ובאחת היו עשויים לנדות אותו מהקהילה שלו אותה הוא אוהב ובה הוא חבר נכבד. מיסיסיפי מארבל חיכה לערוב ימיו בגלל חשש זה, והגשים את שירת הבלוז ונגינתו.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m3WoRyOt2Ko[/youtube]
לקיי אמ וויליאמס יש פתרון לבעיה הזו של הדואליות בין המוזיקה החילונית והדתית ויש לציין שזה עובד עבורו. וויליאמס אומר, שהנשמה של הסגנונות משותפת, יתר על כן, אומר קיי אמ וויליאמס, אם הבלוז זה השאלות ששואל עצמו האדם ביומיום אודות העולם, הגוספל זה התשובות לשאלות הללו, ולכן וויליאמס שהוא כומר מוסמך סבור שזו לא בושה לשיר את הבלוז אלא אף חשוב, וכך הוא עושה. בכך קיי אמ וויליאמס גם פועל לפי הכלל "אל תשאיר את המנגינות היפות לשטן".
את שיעור המוזיקה הראשון שלו בגיל 7 קיבל ממוזיקאי בלוז אלמוני. (ישנן טענות כי היה זה לא אחר מאשר אלמור ג'יימס האגדי ממנו קיבל ויליאמס את השיעור, אם כי אלמור ג'יימס מת במרץ 1963, וקיי אמ ויליאמס היה בגיל שש וחצי באותו הזמן.) . היה זה רק במהלך שירותו הצבאי בצי הצוללות של חיל הים האמריקאי שהחל ויליאמס לחוש שהוא מקבל את "הניצוץ האלוהי" ליצירה של שירי בלוז וגוספל. הוא השתחרר מהצבא זמן קצר לאחר מכן והחל לנגן בכנסיות מקומיות בקליבלנד ובמשך הזמן גם הוסמך לכמורה. בשנת 1996 החל לפעול גם כמוזיקאי מקצועני והקים את ההרכב שלו "קיי אמ וויליאמס ורכבת הבלוז" ושמו החל לצאת לפניו בעולם הבלוז כאשר ההרכב שלו הופיע כהרכב פותח לאמני השורה הראשונה בבלוז ביניהם רוברט לוקווד ג'וניור, מילטון הקטן, האחים הולמס והרכב הגוספל המפורסם "חמשת הנערים העיוורים מאלבאמה".
למרות שזכה להכרה בתחום קשיי פרנסה ומשבר משפחתי הובילו בשנת 1999 לחזרתו של וויליאמס לטקסס. בלחציה של אימו החל קיי אמ וויליאמס פרק חדש בחייו, הוא נישא בשנית והחל לקדם הופעות חדשות כאשר הפעם התמקד בקריירת סולו ומצא את הנוסחה הנכונה שחיברה אותו לשורשים שלו מצד אחד וליצירתיות שלו והביטוי השני מצד שני. לאחר שהושמע ברדיו בהופעה חיה בהצלחה בשנת 2000 השתכנע קיי אמ וויליאמס להקליט אלבום של שיריו המקוריים. בשנת 2000 יצא אלבומו הראשון "הכומר של הבלוז הכפרי" ושנה לאחר מכן האלבום "המטיף של הבלוז הטקסני הכפרי" ולאחר מכן תריסר אלבומים נוספים שהוציא לאור באופן עצמאי. מלבד נושא החיבור בין בלוז לגוספל הניכר באלבומיו, הוא ביצע פרויקטים עם נגנים הפועלים בסגנונות שונים וכן היו לו מספר אלבומי הוקרה לאמני בלוז/גוספל שהם דמויות היסטוריות שורשיות בתרבות של טקסס.
בשנת 2010 חתם וויליאמס לראשונה בחברת תקליטים. חברת התקליטים "דיאלטון" שמתמחה באמנים שהרקע שלהם מטקסס והם עוסקים בבלוז ובמוזיקה שורשית מקומית התאימה לו מאוד. האלבום הראשון שלו בדיאלטון "When I Rise" יצא בשנת 2012 וזוכה להצלחה יחסית בתחום. בשנים האחרונות הקריירה שלו מגיעה לשיאה והוא מופיע ברחבי העולם וצבר אוהדים בקרב חובבי הבלוז.
* לקיי אמ וויליאמס יש בלוג קאונטרי בלוז טאון, מומלץ שבו הוא כותב מאמרים שונים על הבלוז, כחלק מהחיבור לשורשים של הגוספל והבלוז ובפרט אותה נאמנות לגיבורי הפולקלור הטקסני.
* דף האירוע קיי אמ וויליאמס בפייסבוק