חוסר זהות אבודה: תגובה לניב הדס

הסאגה מסביב ל88FM נמשכת,מבין הכתבות הרבות, רובן בעד המאבק נגד חיסול התוכן ב-88FM, מצאתי לנכון להגיב לזו הכתבה המתנגדת למאבק, זו של עורך וואלה, ניב הדס. בקצרה על הרקע עד כה, לפני חודשיים החל מאבק נגד ביטול הבלוז ב-88FM. יובל גנור, המנהל החדש של התחנה החליט לבטל את תוכניות הבלוז. מאז החלפתי מכתבים שבעתיד אפרסם אותם ברבים עם גנור, ובהם גנור הציג מספר עמדות. תחילה, טען שיש בלוז בתחנה, וזו היתה הטענה הבסיסית שלו, לאחר מכן הוסיף לטענה הזאת טענה שבלוז אינו צריך לקבל תוכנית קבועה ב-88FM.

ובכל מקרה מטענותיו שהוכחו כלא נכונות,  והתפתלויותיו ומשיכת הזמן אני מסיק, שהוא מתכונן לעמוד על שלו. אני חושב שיש כאן מחטף ציבורי, מחטף של תחנת רדיו ציבורית, השייכת לכלל, תחנה שמשדרת בלוז, ג'אז ואלטרנטיבי, והפיכתה לתחנה של מוזיקה שמשדרת דאנס שנות השמונים. הפיכתה מתחנה המיועדת לציבור של שוחרי מוזיקה, לתחנה המיועדת לציבור אחר במדינת ישראל.

יש כאן הטלת ביצים בקן של מישהו אחר, יש כאן השתלטות עויינת, יש כאן דברים שנעשים בהחבא, בשעת מלחמה, ללא הסבר מפורט לציבור, וחשוב בכל מקרה, גם אם בסופו של דבר תבוטל רוע הגזירה, וגם אם לאו, חשוב להשמיע את הקול ולהניח את האצבע על האמת.

וכעת ניגש לכתבה בוואלה, התומכת בשינוי שציינתי. כותב ניב הדס:

מאזיני 88FM הרועמים על השינויים בתחנה חייבים להבין שכל רדיו עכשווי, חייב קו מוזיקלי אחיד ומגובש.

קו אחיד ומגובש זה עניין שנתון לפרשנות. בכל תחנת רדיו כולל 88FM יש קו אחיד ומגובש. הקו של 88FM כלל בתקופה הקלאסית של התחנה סגנונות כבלוז, ג'אז, ורוק, כעיקריים, ויש לתחנה צליל אחיד ומגובש שמזוהה מייד כשמדליקים את התחנה. מצד שני, התחנה שמרה על ראש פתוח, וכך איפשרו גם למוזיקת הדאנס של שנות השמונים להכנס לתחנה. אז אם רוצים לחזור לקו המגובש והאחיד של התחנה, צריך פשוט מאוד, להוריד את התכנים של עופר נחשון ויובל גנור, והקו יחזור להיות אחיד ומגובש.

יש דברים שנשגבים מן הבינה, גם אם היא ממש מתאמצת: למה תכניות טלוויזיה ממשיכות להזמין את פואד לאולפן; מי הסטייליסט של מועמר קדאפי ואיך אפשר ליצור איתו קשר; ולבסוף, איך תחנת רדיו פרווה כמו 88FM הצליחה לגבש לעצמה קהל מאזינים קנאי ופנאטי, שמאיים להבעיר את המדינה ברגע שמאיימים לגעת לו ברדיו. כיצד תחנה אקראית, שמבוססת על גחמה אישית של עורכים מוזיקליים, מצליחה להשיג אחדות בקרב הקהל שלה, בכל הנוגע לאותו קו מוזיקלי בלתי אחיד?

אם ההערה הקודמת של ניב הדס עוד היתה הגיונית, הרי שהערה זאת היא מזלזלת ופוגענית. 88FM תחנת פרווה? תחנה אקראית, המבוססת על גחמה אישית של עורכים מוזיקליים? הרי זה לא נכון! 88FM היא התחנה שהכי פחות מכל התחנות האחרות יש בה התערבות של עורכים מוזיקליים בתכנים! דברים אלו נאמרו על ידי מספר שדרים ותיקים בתחנה, בועדות של הכנסת , ובכל מקום אחר. השדר המוביל בתחנה, בועז כהן, הדגיש לאחרונה בפורום המעריצים של התחנה, כי אין פלייליסט ולא היה ולתיקוותו גם לא יהיה. אז איפה כאן הגחמה האישית?

אותה תפזורת לא עקבית של מוזיקה שלא אחידה ברמתה או בסגנונה, הפכה לאנטיתזה של המילה "פלייליסט" ואולי שם טמונה הנאמנות העיוורת של הקהל היומרני של 88. אותה מילה הפכה בעקבות גלגלצ לגסה יותר ממה שהיא מייצגת – זהות מגובשת ואמירה ברורה. אבל גם המתנגדים אליה, שלוקים בחוסר הבנה משווע בכל הנוגע לרדיו עכשווי, חייבים להפנים שכל תחנת רדיו, איכותית ככל שתהיה או שתתיימר להיות, צריכה פלייליסט.

ברוב המדינות המתקדמות והנאורות דווקא אתה טועה. המודל של הרשת המצליחה כדוגמא, BBC בבריטניה, יש תחנות רבות ללא פלייליסט. יש תחנות המדרשות ג'אז, בלוז, רוק, קלאסי, צריך להסתכל על רשות השידור כמיקשה אחת כמו ה BBC. ה BBC מבינים שצריך לענות על כשלים שקיימים ברשתות שידור אחרות, ולכן הם מציעים לציבור שלהם מגוון רחב של איכות, ולכן הם מצליחים. בארה"ב הפלייליסט אינו חוקי למהדרין. בשנות השישים התאבד דיסק ג'וקי בשם אלאן פריד לאחר שהתברר שקיבל טובות הנאה בפרשת ה- Payola, שהיתה בסך הכל מה שאתה מכנה פלייליסט. פלייליסטים קיימים במעט מאוד תחנות רדי.

ובכל אופן, מהו הפלייליסט? הפלייליסט זה כמו לומר שיש מיינסטרים, וכל מי שמחוץ למיינסטרים, כל מיש סוטה מהדרך הראשית, הוא לא ראוי. למשל, מי שהומוסקסואל, אז הוא לא ראוי כי יש מיינסטרים. ומי שהוא דתי הוא לא ראוי. ומי שערבי לא ראוי. ומי שמזרחי לא ראוי. ומי שאשכנזי לא ראוי. ומי ששחור לא ראוי. ומי שלבן או ירוק גם הוא לא ראוי. זה העקרון של פלייליסט כשמממשים את זה לחיי היום יום. זה אנטי ליברליזם, זה שמרנות קיצונית מהסוג הגרוע ביותר. זה חשוך בתפיסה וכנראה שעדיין ישנם כאלו השואפים לכך, אך זה חוזר אליהם הביתה.

במשך כל שנות קיומה נכשלה 88FM – שהתחילה בתור תחנה עם זיקה לג'אז וכלכלה ונטשה את הקו הזה כעבור זמן לא רב – בעיצוב סדר יום מוזיקלי הגיוני ונשארה סופרמרקט אקראי ונטול קונטקסט של סגנונות שהקשר היחיד ביניהם, הוא שהם לכאורה אינם זוכים לחשיפה הרדיופונית לה הם ראויים. ג'אז, בלוז, אלקטרוניקה מיושנת עם פוזה של צייטגייסט, דיאט-אלטרנטיבה, לרוב נוסטלגית, ורוק מתקדם באווירת סנדלים עם גרביים. את כולם יכולתם למצוא בסל הקניות המבולגן של התחנה, בין דיווחי תנועה לפרסומות. זה נכון שאפשר היה לשמוע שם מוזיקה טובה (אצל בועז כהן וגל אפלרויט, למשל), אבל אג'נדה סדורה, שדוחפת ומקדמת את המוזיקה בה התחנה מאמינה – כישות אחת – מעולם לא היתה שם. אין כאן זלזול בעשייה של השדרנים והעורכים המוזיקליים, כי אם של הגוף המבולבל, המבולגן והלא רלבנטי הזה.

התחנה לא נכשלה אלא הצליחה. התחנה היחידה עם מאזן חיובי ברשות השידור, הוצאות של 4 מליון ש"ח לשנה, הכנסות של 8 מליון ש"ח לשנה. הקו של 88FM הוכיח את עצמו. דווקא הקו שכביכול דוחף לישות אחת, למרות שזוהי הגדרה המבוססת על כרעי תרנגולות, אבל ניחא, דווקא תחנה שמימשה זאת הגיעה להפסדים עצומים, ננטשה על ידי המאזינים, ובסוף בשביל לא לסגור אותה כליל הפכו אותה לתחנה בעברית. לתחנה הזאת קוראים רשת ג'.

נכון להיום, הנכס האמיתי היחיד של 88 הוא עופר נחשון, וגם הוא מסורס למדי, בדיוק כמו בכל התקופה שחלפה מאז שירדה "קופסת הלהיטים" ורשת ג' הפכה לתחנה המשדרת מוזיקה ישראלית בלבד. תשמעו את שמחת החיים שעולה מהרדיו בכל שבת בצהריים, כשהוא מעלה באוב את המצעד השנתי של רשת ג', ותראו איזו אבידה זו היתה לרדיו הישראלי וכמה טוב שעכשיו – בואו נקווה – הוא יחזור למצות את הפוטנציאל העצום שלו, בזמן שאינו עסוק במוזיקה המשמימה אותה הוא מתווך בקריינות רצף עקרה. כמה טוב גם שיש מי שהחליט להוריד את "לילה של אלבומים" המיותרת בסופי השבוע, לטובת מסיבות שירימו את האווירה.

עכשיו לא ברור לי. קודם השתמשת במילת המפתח "עכשווית". תחנה "עכשווית". מוזיקה "עכשווית". והנה במקום מוזיקה עכשווית אתה מעלה על נס את הנוסטלגיה של שנות השמונים. אם אתה אומר שהמוזיקה שעופר נחשון משדר היא משמימה, אני לא הולך להתווכח איתך על זה! לגבי מסיבות ש"ירימו את האווירה", לאן בדיוק האווירה צריכה להתרומם? הרי מדובר על שקיעה, ולא התרוממות! לפסול מוזיקה איכותית כבלוז, ג'אז, ואחרות, ובמקום זה לבקש מוזיקה שאתה עצמך מכנה כמשמימה, הרי זה הפוך מהתרוממות רוח ונפש! אולי המוזיקה של נחשון גורמת לך להתרומם, אבל במובן האובייקטיבי, ואגב, אני לא פוסל את המוזיקה הזאת על הסף, לא מפריע לי שישדרו גם את זה מידי פעם, אני ליברלי, אבל, במובן האובייקטיבי, סגנונות הבלוז, הג'אז, והרוק הקלאסי והאלטרנטיבי הם סגנונות יותר מאתגרים להאזנה, המוזיקה בהם יותר איכותית על פי כל מומחה, ועל כן התרוממות הרוח מהם היא ברמות גבוהות יותר במובן האובייקטיבי.

בסופו של דבר, על ידי הפיכתה לתחנה קצת יותר שמחה – ושמחה היא ללא ספק קו מוזיקלי מגובש – עשויה 88FM להחזיר לרשות השידור את המנדט שאיבדה עם המרתה של רשת ג' מתחנת להיטים לגטו ישראלי. השינויים – שלרוב לא כוללים ביטול תכניות, כי אם העברתן למשבצת נכונה יותר – יהיו מינוריים, אבל משמעותיים. לוח השידורים העייף, יקבל הרמה מבורכת ואותם מאזינים אדוקים יאלצו להתמודד עם השינוי וכנראה שאף להודות שהוא לא כזה נורא.
שימחה היא הרגשה סובייקטיבית. המוזיקה של שנות השמונים לא משמחת אותי אלא מעציבה אותי. אם אני רוצה לשמוע מוזיקה שמשמחת אותי, אני מאזין לבלוז, המוזיקה הכי שמחה בעולם. ג'אז גם כן משמחת אותי, תהיה בטוח שאני שמח מסגנונות אלו יותר מאשר נוסטלגיית שנות השמונים. ג'אז ובלוז ואלטרנטיבי הם סגנונות עכשוויים, איכותיים, שמחים וחיים, ואת זה 88FM צריכה להמשיך ואף לחזק, זה הקו הנכון. לוח השידורים צריך להעמיק בסגנונות אלו, לחזק אותם, ולגבי הנוסטלגיה, תמיד היה לה מקום ב-88FM, ולכן אני בטח לא זה שיפסול אותה, אבל צריך קצת פרופורציות, שעה שעתיים שבועיות נניח, לא יותר.
קטגוריות88fm

14 תגובות בנושא “חוסר זהות אבודה: תגובה לניב הדס”

  1. אוי שיט… פלייליסט… לא יאמן מה הם רוצים לעשות. אני זוכרת שהרסו את רשת גימל והרגו את שוש עטרי ועכשיו גם 88 MF הלכה קפוט.

  2. אני עובר לגלגל"צ אההה בעצם אני כבר שם מאז שהורידו את הרוק הקלאסי והתחילו לשדר שנות השמונים במקום

  3. יו גוט טו בי קידינג מי… המאמר של ניב הדס הוא אחד מגיבובי השטויות הגדולים שראיתי לאחרונה. מאמר לא עקבי וילדותי, עם ראיה צרה ועין צרה לא פחות.
    זעזע אותי במיוחד שמדובר בעורך – אלה פני התקשורת היום. מה שלא טוב לנוסבאום ולרוני דניאל, לא טוב לעם. מה שאהוד יערי קובע שנכון וטוב, הוא טוב ואף אחד לא רשאי לערער על זה. מה שמעניין את יונית לוי מעניין את כולם, ומוזיקה שניב הדס לא אוהב לא ראויה להשמעה. וואלה? וואלה יופי.

  4. עופר נחשון נקודת האור היחידה?? מתי בפעם האחרונה ניב הדר האזין לשידורי התחנה?? עופר נחשון הוא הנקודה שבה אני מכבה את הרדיו!!

  5. כל פעם אותו דבר. מגיע מנהל חדש לרשות השידור וחושב שיצליח להרוס דברים שניבנו ויש כל מיני כותבים מטעם שתומכים בשטויות שלו. לא להתיחס הם לא מענינים. שילכו להתעסק עם הבעיות ברשות השידור האנכרוניסטית במקום זה באים לתחנה הכי נוצצת והכי מתקדמת על הסקלה ורוצים להפוך אותה למשהו שדומה לערוץ אחד.

  6. ניב הדס, במאמרו הלא רציני, דווקא צדק בנקודה אחת ויחידה.

    88FM אכן היתה מבוססת על גחמה אישית של עורכים מוזיקליים. גחמה אישית זה בדיוק ההיפך מפלייליסט.

    גחמה אישית מובילה לכך שיש אקלקטיות. שיש עורכים מוזיקליים שאינם כבולים לרשימת שירים צרה, ויכולים להרחיב דעתו של אדם, ולהעשיר את השכלתו המוזיקלית של אוהב המוזיקה.

    מסיבה מאוד פשוטה. הם לא כפותים לאיזושהי רשימה מחייבת. הם מביאים את המוזיקה שהם אוהבים לרדיו, ומשדרים אותה, וכך מפיצים תרבות. ככה בדיוק.

    אני מקווה שגם בעתיד לא יהיה פלייליסט ל-88FM ואני אישית אשתדל להמשיך ולשדר את המוזיקה הכי טובה, לדעתי, שמתאימה לשעות הבוקר.

    ותומר, משפט לסיום: אני רוצה להצטרף ל"קסטה" ולהביע הערכה עמוקה מהאהבה וההתמדה שלך במאבק למען מוזיקה טובה בכלל, ולמען מוזיקה טובה ב-88FM בפרט.

  7. גם אני רוצה להצטרף ל“קסטה“ ולבועז כהן (האהוב) ולהביע הערכה עמוקה מהאהבה וההתמדה שלך במאבק למען מוזיקה טובה בכלל, ולמען מוזיקה טובה ב-88FM בפרט.

  8. ניב הדס אוהב להיות דווקאי, זה מביא טוקבקים. במקרה הזה מדובר בטענות מגוחכות. "תפזורת לא עקבית של מוזיקה שלא אחידה ברמתה או בסגנונה" זה תיאור מדויק לקול הקמפוס, תחנה שהדס אוהב במיוחד, כך משתמע מכתבות שונות (ומאירוחיו בה).

    שנאמר: יאללה יאללה.

  9. המאמר של ניב הדס מטופש ומרגיז. כל הדברים שכתבת בתגובה – נכונים. כמה פשוט, ככה נכון.

    ורק לדבר אחד אני מתנגד. כל העניין הזה של עופר נחשון. הוא לא יהרוס את התחנה, והיא יכולה לשמור על הקו האיכותי שלה גם כשהוא בלוח השידורים. פופ אייטיז זה משהו שקיים ב-88 כבר שנים, בעיקר בשבתות אמנם, אבל זה לא חדש. אבל אם תקראו את הראיון עם נחשון שהתפרסם לאחרונה, מסתבר שהוא דווקא תקוע בניינטיז, בשירי הפופ שאת חלקם הוא שידר בזמן אמת בקופסת הלהיטים ובמצעד הלועזי. מכיוון שאחת המטרות של 88 היא להשמיע מוסיקה שלא מקבלת ביטוי בתחנות אחרות (כפי שציין זאת בזילזול ניב הדס) אני לא רואה בכך שום פסול. לעופר נחשון יש טעם מצוין וגם לעורך שלו אבי גולדברגר. אני רואה את זה כהרחבת הקו המוסיקלי של התחנה, שכבר שנים היא הגלגלצ שלי (כלומר, התחנה הראשונה אליה אני מעביר כשאני פותח רדיו).

    כאמור, בכל שאר הדברים אני מסכים איתך.

  10. פרנק, בניגוד למה שניב הדס ציין, נחשון לא הולך לשדר מוזיקת פלייליסט חדשנית. ניב הדס כתב שנחשון משדר מוזיקה משמימה אז הוא עצמו פגם בטיעונים שלו הוא, מצד אחד עופר נחשון לטענתו זה נכס ושמחת חיים ומצד שני משמימה הרי זה לא מחמאה. אני דווקא לא בעד שיורידו נישות, כולל הנישה של נחשון. מה שלא נכון לטעמי, ועל זה אני כותב בחודשיים האחרונים, זה שמורידים נישות שלמות כמו הבלוז ומחלישים מאוד את הג'אז והאמנים הישראלים, כל זאת לא קשור לנחשון, הם עושים זאת כי הם רוצים לפגוע בצביון האקלקטי והאיכותי של התחנה ולהפוך בסופו של דבר לתחנת פלייליסט, כמו שניב הדס מקווה, וכמו שאני חושב שזה לא טוב אם יקרה.

להגיב על Mr. Whale לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *