בלוז, פרק 1. מבוא לבלוז, א. הבייבי של הבלוז – רוקנרול

למרות שאני חובב מוזיקת בלוז מזה שנים, מיעטתי לכתוב בנושא בבלוג עד כה. היו לכך מספר סיבות, הראשונה, בימים שכתבתי כאן על מוזיקה מרבית ההופעות היו דווקא של ג'אז ועל זה כתבתי. עכשיו החלטתי לפתוח בסדרת כתבות על מוזיקת בלוז. הפרק הראשון יעסוק במבוא להיכרות עם מוזיקת בלוז. ההיכרות עם מוזיקת בלוז היא פחות פשוטה ממה שנראה על פניו, הבלוז מוזיקה בעלת מבנים פשוטים לכאורה, אך מתברר שבלוז לא תמיד מאובחן למרות הפשטות שבו על ידי מאזינים, בעיקר השפעותיו הגדולות על סגנונון אחרים כגון רוק, ג'אז, היפ הופ, קאונטרי ומוזיקת נשמה.

הבלוז הוא אחד הכוחות הגדולים מאחורי הפיכת המוזיקה האמריקאית למוזיקה משפיעה מאוד בתחומים שונים, התחום הפופולארי, הפולקלור, הדתי וגם הקלאסי. הרוק שהפך להיות מרכיב חיוני ברוב הסגנונות המודרניים הפופולאריים מבוסס מאוד על בלוז, אך לא תמיד הקשר ברור אפילו במקרים הטריוויאליים ביותר. אני אתחיל עם ווילי דיקסון (Willie Dixon), הנחשב לאחד היוצרים החשובים של הבלוז בשנות החמישים. דיקסון היה מאחורי התפתחות הרוקנרול, ליווה בהקלטות הראשונות החשובות לתחום את צ'אק ברי (Chuck Berry).

בשנת 1958 יצא אחד הלהיטים הגדולים של ברי , ג'וני בי גוד (Johnny B. Goode). הקטע נחשב עד היום לאחד המשפיעים ביותר על תולדות הרוקנרול והרוק, ואולי תחילתו של הרוק הקלאסי מגיעה משם. הרכבים כמו ביטלס (The Beatles), רולינג סטונס (The Rolling Stones) ואחרים התבססו מאוד על קטעים של ברי בתחילת דרכם. ההרכב של ברי כלל מוזיקאי בלוז, ביניהם וילי דיקסון על הבאס, פסנתרן הבלוז לה-פאיט ליק, ופרד בילואו המתופף. אלו נגנים שניגנו בהקלטות מאוד חשובות של שיקגו בלוז, אותו סגנון שבעצם וילי דיקסון שייך אליו והשפיע מאוד על עיצובו החל מאמצע שנות החמישים. בנוסף, הרכבי רוק שונים הושפעו ישירות מקטעים של דיקסון, כגון לד זפלין, הרולינג סטונס, להקת קצפת (Cream) ורבות אחרות, אולי עשרות כאלו.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6ofD9t_sULM[/youtube]

ג'וני בי גוד – צ'אק ברי (1958)

בשנת 1954 הפך דיקסון למנהל האמנותי דה-פקטו של לייבל הבלוז החשוב ביותר בשיקגו צ'ס. הוא החל להיות זה שהכתיב את הקצב של הבלוז של שיקגו תרתי משמע, וכתב כמה מהיצירות החשובות לספר השירים של שיקגו בלוז. אחד מהללו שכתב עבורו הוא מאדי ווטרס (Muddy Waters), אחד מאמני הבלוז החשובים ביותר. השיר הבא:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AFxrLOVwsEE[/youtube]

הוצ'י קוצ'י מן – ביצוע מאדי ווטרס (1954) (נכתב ע"י וילי דיקסון)

זה היה אחד השירים הראשונים בסגנון השיקגו בלוז בתפקידו החדש של ווילי דיקסון. השיר הציג מבנה שבעיקרו היה קיים, אך לוטש על ידי דיקסון ומאדי ווטרס שהציגו פתאום בלוז חדש, שהצליח מאוד באותה התקופה במצעדי האר.אנ.בי. בחודשים שלאחר מכן יצאו קטעים נוספים שהעיקרון של דיקסון דומה בהם, ביניהם קטע שכתב מאדי ווטרס שנקרא מאניש בוי (Manish Boy).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MxwUOIlqhGA[/youtube]

מאניש בוי – כתיבה וביצוע מאדי ווטרס (1955)

אפשר לראות שיש דימיון לקטע הקודם שנכתב על ידי וילי דיקסון. קטע נוסף של בו דידלי (Bo Diddley) שנקרא I'm a Man.  קטעים אלו המשיכו לתוך הרוק והשפיעו עליו. למשל, בשנת 1981 ג'רג' תורוגוד (George Thorogood) הקליט את הקטע Bad To The Bone שהוא קטע רוק המושפע מקטעים אלו.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY[/youtube]

באד טו דה בון – ג'ורג' תורוגוד (1982)

הקטע של תורוגוד הצליח מאוד בשנות השמונים, אך כמו קטעי רוק אחרים שמבוססים על בלוז, לא הורגש צורך במשך השנים לקדם אותם לצד הבלוז אלא פעמים רבות השיווק של מוזיקת הרוק החל למעשה מאמצע שנות השבעים ניסה להתרחק מהבלוז ולהתבסס על רוק כסגנון עצמאי שכבר לא נזקק לשורשים שלו בשביל להתקיים. למעשה, שיווק הרוק עבר שינוי נוסף, לאחר שבשנות השמונים נכנסה טרמינולוגיה חדשה שנקראת "פופ", באמצעותה הכניסו כל מיני קטעים שונים שרבים מהם היו רחוקים ממה שהיה הרוק באותה התקופה, משווקי הרוק הגדולים עשו שינוי גדול אפילו יותר בשנות התשעים והכניסו תחת כנפיהם רבים מהללו שנקראו "פופ" וביססו חזק את הרוק כמוזיקה הפופולארית של המערב שכוללת בתוכה גם מה שהיה קרוי "פופ".

עם שינוי זה הרוק שהתחבר לפופ התנער ממה שלא פופולארי ולקח תחת כנפיו כל דבר שהוא פופולארי, באופן כזה מרבית הבלוז שהסתתר איפשהו בעבר ושמר על המבנה שלו נותר מחוץ לתחום למעט אם זכה לפופולאריות. שיטה זו של תעשיית הרוק הוכיחה את עצמה, על ידי שסיפחו כל מה שפופולארי וחיברו את זה אל אמני רוק ותיקים ואמנים שהם מסוגננים בתחום, הפך להיות הרוק המוזיקה הפופולארית כאשר אמנים שנכנסו בגל הפופ של שנות ה-80 לתודעה הרחבה הם כיום אמני רוק למשל מדונה, מייקל ג'קסון ואחרים.

הקטע הבא בוצע על ידי מאדי ווטרס בשנת 1960 בהופעה חיה, אך ווטרס הקליטו לראשונה בשנת 1950. הקטע שנקרא Rollin' Stone שימש השראה לשם של להקת הרולינג סטונס.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t_vsvX2qiLM[/youtube]

רולינג סטון – מאדי ווטרס (1960 במקור 1950)

עשור לפני מאדי ווטרס בוצע הקטע הזה על ידי מספר אמנים מהמיסיסיפי דלתא בסגנון שלהם ביניהם רוברט פטווי (Robert Petway)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E9z7eCCRAtY[/youtube]

קטפיש בלוז – רוברט פטווי (1941)

בשנת 1929 בוצע גרסה מוקדמת שכללה מספר מהמרכיבים החשובים של הקטע הזה על ידי אמן בשם אישמון ברייסי (Ishmon Bracey) גם הוא מהמיסיסיפי דלתא בקטע שנקרא Woman Woman Blues

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ydx-lB797ok[/youtube]

וומן וומן בלוז – אישמון ברייסי (1929)

האלמנטים הללו שהחלו מפולקלור הדלתא בלוז של אישמון ברייסי וחבריו, התגלגלו לכדי שירים מובנים דוגמת הללו שבוצעו בשנות הארבעים והחמישים בשיקגו, ומשם הגיעו לאמנים דוגמת ג'ימי הנדריקס (Jimi Hendrix) בקטע Voodoo Chile

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WoAXW30mMAg[/youtube]

וודו צ'ייל – ג'ימי הנדריקס (1966)

אלו הן מספר דוגמאות ויש רבות אחרות לכך שהבלוז עבר גילגולים שונים. ג'ון לי הוקר (John Lee Hooker) בקטע Boom Boom:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rOyj4ciJk34[/youtube]

בום בום – ג'ון לי הוקר (כאן בשנות השישים במקור 1954)

עשה בשנות הארבעים והחמישים שעד היום מהווים את הבסיסי לקטעי מוזיקה לריקודים בהיפ הופ, ולפני כן בסגנונון אחרים שונים. בקליפ הבא אלביס פרסלי (Elvis Presley) , מבצע Jailhouse Rock , קטע בלוז למעשה בבסיסו שהוא בסיס הרוקנרול.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tpzV_0l5ILI[/youtube]

ג'יילהאוס רוק – אלביס (1956)

פרק מבוא זה עיקרו להאזין לקטעים ולנסות להבין את הקשר בין בלוז לרוק. לפתוח את האוזניים לבלוז דרך קטעים מפורסמים ופופולאריים.

אני מסיים אותו עם ביבי קינג (B.B. King) – אחד החשובים והמוכרים של הסגנון וסולן בעל קטעי סולו מקסימים, אסתטיים ויחודיים.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4Ny5ajCn0xw[/youtube]

תגובה אחת בנושא “בלוז, פרק 1. מבוא לבלוז, א. הבייבי של הבלוז – רוקנרול”

להגיב על זמירין לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *