בן בלי שם – מוזיקה מזרחית בישראל

חיפשתי ספר על מוזיקה מזרחית ולא מצאתי. זוהי קריאה די נואשת לפני שיהיה מאוחר מידי, מישהו צריך לקום, לאסוף חומר, ולכתוב ספר על המוזיקה המזרחית בישראל. למה? דבר ראשון כי היום עדיין אפשר למצוא כמה וכמה מהגדולים של המוזיקה שיודעים הכל או כמעט הכל על השורשים שלה, הרקע שלה, והתפתחותה והם יכולים לתת מידע מדוייק. דבר שני, בעוד כמה שנים ייתכן שכבר יהיה מאוחר מידי. המוזיקה המזרחית צריכה להיות מונצחת בספר שיסקור את התפתחותה, או שתשאר כמו במילות השיר "בן בלי שם, בן בלי בית".

המוזיקה המזרחית היא אחד הדברים הכי פחות מוערכים בישראל. אחת הסיבות לכך היא שבהוויה הישראלית תמיד ראו ביוצרי המוזיקה לא ממש מוזיקאים אלא חובבנים שיכולים לשיר. ולא כן היא. נכון שבתחילת דרכה היתה המוזיקה סוג של אומנות נאיבית, כזו שמגיעה משילוב של פולקלור עם השפעות חיצוניות. אבל כבר בשנים הראשונות הגיעו להישגים מרשימים בתחום, הישגים שההשפעה שלהם על המוזיקה הישראלית והתרבות הישראלית עדיין לא נחקרה מספיק. והסיפור של המוזיקה המזרחית משקף מאוד את המצב החברתי בישראל, או במילים אחרות, המוזיקה היא כמו מראה, המילים שיצאו מהכותבים והזמרים יצאו מהלב ולא פחות משעיצבו את העתיד, הן דיברו על המצב הקיים והוציאו אותו החוצה.

יש כל כך הרבה שאלות שיש לי על המוזיקה המזרחית. חלק מהדברים שמסקרנים אותי קשורים בתחילת דרכה, בלהקות של כרם התימנים ובאמנים מקצוענים כמו ג'ו עמר שהיה מוזיקאי מהוקצע ומלוטש שעם מגע זהב עוד בזמן שהמוזיקה עיצבה את עצמה. זאת דרך סצנות המועדונים שפרחו במשך השנים החל משנות השישים והשבעים והגיעו לשיא בשנות השמונים והתשעים. מה היתה ההשפעה של אמנים כמו שימי תבורי וחיים משה שהסגנון שלהם היה מתוחכם יותר ופרץ מחסומים? מה היתה ההשפעה של זוהר ארגוב שהיה יותר שורשי ואמפולסיבי בסגנון השירה שלו, ומצד שני האנרגיות שלו היו בעוצמה שזעזעה את המוזיקה המזרחית והישראלית בכלל, למרות תדמית מפוקפקת ולא חיובית במיוחד בקרב רבים, לצד חמלה כלפיו בצד אחרים?

מה ההשפעה של אמנים כפוליקר, או למשל הצ'רצ'ילים? מה ההשפעה של אמני מוזיקה ספרדית או אנדולוסית? מה ההשפעה של פריחת זמרים כאייל גולן, והתחכום שהביא איתו לפסגת המצעדים? או זהבה בן, זמרת שהגיע לפסגות ונותרה חסרת כל זמן קצר לאחר מכן? עופר לוי, שירש את זוהר ארגוב בשירת הפאן המלנכולי של המוזיקה ובחדשנות ובעוצמה מעוררות השתאות? מה ההשפעה של זמרים ערבים טורקים או יוונים על האנשים השונים שהרכיבו את הסצנות השונות? מה חלקם של חברות הקסטות? מה חלקם של יוצרים וארכיטקטים כאביהו מדינה?
יש עוד הרבה שאלות, ואני משוכנע שהציבור רוצה לדעת. נקווה שהפוסט הזה יפתח את העיניים למישהו ראוי שיתחיל לעבוד על הפרוייקט הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *