מיסיסיפי ג'והן הורט

מיסיסיפי ג'והן הורט היה אחד החשובים אם לא החשוב ביותר מבין אמני הבלוז של שנות העשרים שהתגלו מחדש בשנות השישים. חשיבות הגילוי שלו היתה בעיקר עבור הגדרת מושג הסונגסטר במוזיקת הפולק האמריקאית. הבלוז המוקדם של שנות העשרים, בעיקר אותו חלק שלו שכלל את דמות נגן הגיטרה שמלווה עצמו ושר הקסים את מוחותיהם של רבים.

נגנים אלו אמנם ניגנו הרבה בלוז, אך היה בידיהם מורשת גדולה ורחבה של סגנונות שבהם שלטו ותיאוריה מורכבת ביותר למען הנגינה הזאת שלמעשה עד היום נותרה בעיקר בגבולות הפולק אך די להבין שהיוותה את הבסיס גם לג'אז בסוף המאה ה-19 ותחילת העשרים.

בשנות השלושים המוזיקה הזאת איבדה מהפופולאריות שלה אם כי היו עדיין מספיק כאלו שעסקו בה, חלקם אף הצליחו להגיע לפופולאריות מסויימת. בשנת 1933 חוקר מוזיקת הפולק האמריקאית ג'ון לומקס גילה את האמן לידבלי. היה זה מהפעמים הראשונות שהוגדר אמן הפולק, אמני הבלוז עד אז לא עסקו בהגדרת פולק אלא במוזיקה חייה ונושמת של אמנים פורצי דרך.

באמצעות לידבלי שהצטיין ביכולת לנגן ולשיר מגוון רחב של סגנונות הצליח לומקס וממשיכו בנו אלן לומקס להפיח חיים בדבר הקרוי "פולק אמריקאי" ולהגדיר אותו. בשנות החמישים עם פריצת הרוקנרול ועם עבודותיו של היתה חזרה לאמנים אלו שהיו הבסיס לעבודות של אמנים כביל היילי ואלביס פרסלי. כך בסוף שנות החמישים החלה תופעה של גילוי-מחדש של אמנים, אמנים משנות העשרים הוזמנו מחדש להופעות ייחודיות, והקלטות ייחודיות.

שורת האמנים היתה גדולה מאוד, אלא שרק מעטים מהם שמרו על מסורת הסונגסטר עד לשנות השישים, רובם ניגנו רק חלק קטן מהרפרטואר הישן שלהם והחיפוש אחרי כאלו ששמרו על הסגנון שלהם לאורך השנים היה מורכב. היו כמה שבכל זאת שמרו על עניין הסונגסטריות, רברנד גרי דייויס ומיסיסיפי ג'והן הורט הם אולי הדוגמאות הטובות ביותר לכך. הורט היה מייצג מופלא של דור ישן מאוד שניגן "רילס", בלדות, דאנס, בלוז, גוספל, ספיריטואלס מוזיקה שהיא עוד מהמאה ה-19. הדבר הפך אותו מיידית לאטרקציה, כמו גם הסגנון נגינה הייחודי שפיתח שאיפשר לו לנגן את מגוון הסגנונות הללו.

גילויו של הורט סייע מאוד לעיצוב מוזיקת הפולק האמריקאית ולעיצוב סגנונות נגינה הולמים לביצועה. הורט זכה ששלושת השנים האחרונות של חייו ועד למותו בשנת 1966 היו מרתקים ביותר באמצעות המוזיקה שניגן וההשפעה שהיתה לו על דור צעיר. בימינו יש רבים המנגנים בסגנון של הורט שחביב מאוד על נגני גיטרה אקוסטית. אחד הטובים הוא פרנק דילייני שהוא גם מנהל אתר האנטרנט של מוזיאון מיסיסיפי ג'והן הורט.

דילייני מקדיש ממיטב זמנו למען שימור המורשת הנושנה הזו של התרבות האמריקאית ועבודתו בנושא מסייעת מאוד לחלק הזה הכל כך חשוב בתרבותה של אמריקה ובהשפעה על העולם כולו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *