איכות, פריצת דרך והשפעה

מדדי איכות באמנות בדר"כ שונים מאשר מדדי איכות בתחומים אחרים. שלושת האלמנטים המאוד נחשבים הם איכות, פריצת דרך והשפעה. במדעים למשל, בניגוד לטכנולוגיה שלעיתים מתבלבלים בין השניים. באמנות ההשפעה היא הכי קלה למדידה. במדעים פריצת הדרך היא הכי קלה למדידה. בטכנולוגיה זוהי האיכות שקלה למדידה. ההסבר לכך הוא שבטכנולוגיה ניתן לחוות את המוצרים ולמדוד את איכותם באמצעים שקשורים בחוויה שלהם בקלות רבה יותר. במדעים, למדוד איכות של עבודה כלשהי זהו סיפור יותר מורכב מאשר בטכנולוגיה, אם כי אפשרי, זאת למרות הקשר האמיץ בין מדע לטכנולוגיה.

במדעים מצד שני יותר קל למדוד פריצת דרך מאשר בטכנולוגיה. כאשר עבודה מסויימת פותחת אופקים חדשים במדע מייד חשים בזה. ההשפעה פחות מורגשת, למרות שלעיתים מבלבלים בין השפעה לבין פריצת דרך, הרי במדעים השפעה כשלעצמה לא ניתנת למדידה עד לרגע שבו מוצאים פריצת דרך. רבים למשל עשויים להיות מושפעים מעבודה מסויימת של מדען מסויים, אבלזה בסופו של דבר נובע מפריצת הדרך של אותו מדען, ורמת ההשפעה פחות מדידה ופחות מעניינת מאשר עצם פריצת הדרך וההשלכות שלה. בטכנולוגיה פריצות דרך עשויות פעמים רבות להתבדות ולהתגלות כבלוף במבחן הזמן, ואילו השפעה בטכנולוגיה היא דבר פחות יציב אפילו מפריצת דרך.

בכל הנושא של אמנות, השפעה ניתן למצוא בקלות הרבה ביותר. ולעקוב אחריה. איכות היא פעמים רבות עניין של טעם באמנות, ופריצת דרך נובעת בדר"כ מהשפעות רבות, משום שקשה לכמת הישג באמנות באותה הקלות שבה מדע יכול להשיג אותו. במוזיקה גבוהה באקדמיות למוזיקה שם מפשטים את האלמנטים ניתן אולי מעט יותר לדבר על פריצת דרך ואפילו על הישג, אבל זהו רק משום שבאקדמיה היחס למוזיקה דומה לזה של המדע. מוזיקאי שרוצה ליצור יחפש השפעות שיכולות לקדם אותו, לפני שיתעכב על פריצת דרך כלשהי או איכות כלשהי שהטעם שלו מציין אותה, ופעמים רבות ספרי המוזיקה נראים כמו חלוקה של השפעות ומסקנות שמגיעות מהם זה בדר"כ מה שייחשב לפריצת דרך.

חשוב להבין שדברים אלו אינם מחייבים אחד את השני, בעיקר לא באמנות. במדידת איכות, שנקבעת כאמור ע"פ הטעם סביר להניח שאלבומים של ג'ון קולטריין כמו Giant Steps או Blue Trane ייחשבו יותר בעיני אניני הטעם מאשר למשל אלבומי הפיוז'ן או Birth Of The Cool של מיילס דייויס, וזאת למרות שהאלבומים של דייויס נראים פורצי דרך יותר והביאו לתתי סגנונות חדשים בפני עצמם. אלבומים אלו של קולטריין כמו גם A Love Supreme גם פחות פורצי דרך מאשר אלבומיו המאוחרים שהביאו לג'אז החופשי מודרני שבעצם עד היום ממשיך להכות גלי מבחינה סגנונית, בעוד האלבומים המוקדמים הם יותר מבחינת השפעה, טכניקות וליקים שנלקחו מהם למשל.

קטע כמו The Mooche שהקליט דיוק אלינגטון בשנת 1928, ושהביא לשינוי כללי של תפיסת הסווינג בג'אז הוא לא בהכרח יותר איכותי מאשר Georgia Bo Bo שהקליט באותה תקופה ההרכב של ליל הארדין, אישתו דאז של לואיס ארמסטרונג, ושכלל את טובי הטובים של ניו-אורלינס. למרות זאת ג'ורג'יה בו בו לא השפיע כמעט, והיה הישג איכותי שמסמל חלק מסופה של תקופה ושסביר להניח שלא השפיע על מהלך הג'אז, גם אילו לא היה מוקלט. Singin The Blues לעומת זאת שהוקלט בשנת 1927 ע"י הרכב סופרסטארים לבנים שכלל את טרמבאואר, לאנג, ביקס והאחים דורסי השפיע מאוד על מהלך הג'אז שלאחריו ובעיקר על המתיקות של שנות השלושים.

אבל קטעים כמו ג'ורג'יה בו בו או Cakewalking Babies, אמנם קטע משפיע בפני עצמו אבל לא הביא לפריצת דרך כקטע, תחת ההרכב של קלארנס וויליאמס פרצו פחות דרך והשפיעו פחות על העתיד מהקטעים האחרים שהזכרתי למרות שאיכותית הם היו טובים יותר. קאב קאלוויי הקליט את Hi De Ho קטע שפרץ דרך עתידית ארוכה מאוד, ולמרות שכמו הקטעים האחרים שהוזכרו עד כה שהיו כולם יפהפיים בפני עצמם, הרי שאיכותית נראה כי הביצוע מספר שנים לפני כן של בסי סמית' לקטע St. Louis Blues שכמו העבודה של קאלווי לוהק לסרט, היה איכותי יותר מבחינת מוזיקה נטו. סמית' היתה פשוט זמרת יוצאת דופן, אבל בשנת 1929 הסתיים עידן פריצת הדרך שלה והתחיל זה של קאלווי. זה לא אומר שסמית' הפסיקה להשפיע, אלא פשוט, קאלווי עיצב הרבה יותר את הזירה כולה בשנות השלושים, ואילו הזמרות שהושפעו מסמית שאלו ממנה טכניקות לצורך דברים משל עצמם, הושפעו, אבל אם פרצו דרך, זו היתה דרך חדשה ששונה מזו שבסי סמית' היתוותה בשנות השיא שלה באמצע שנות העשרים.

המסקנה שפריצת דרך, איכות והשפעה הם לא תלויים בהכרח זה בזה היא מתבקשת וחלק מהבעיות שנתקלו בהם מבקרי ג'אז היא לכמת, למשל, מי השפיע יותר, פרקר על פריצת הביבופ או קליפורד בראון על פריצת ההארד בופ. הרוב יאמרו מייד פרקר הרבה משום שהם מבלבלים בין השפעה ואיכות לפריצת דרך. במובן של פריצת דרך ייתכן ודיזי גילספי הניח לבני ביבופ מוקדמות יותר מפרקר למשל, אבל פרקר היתה לו האיכות וההשפעה שלגילספי היו ברמות פחותות יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *