לתחנה זו, המשדרת באיזור ירושלים, ככל הנראה, יש בלוג בינלאומי בלועזית,יש פורום עברי, יש לוח שידורים מדוייק ומעודכן, יש מייספייס, יש לינק יציב וחזק להאזנה אונליין, ויש אפילו ארכיון פודקאסטים. בכל מה שקשור לאינטרנט, התחנה הזאת בטופ, בקלות אפשר לומר שהיא התחנה הכי מתוקתקת באינטרנט, ללא תחרות.
הרבה שאלות צריכות להשאל לגבי רדיו ישראלי, ובעיקר לגבי טיפוח דור ההמשך. די ברור, שמגלגל"צ לא יצאו שדרים גדולים. בגלי צה"ל, בתחום התוכניות שעוסקות במוזיקה, השדרים הם כבר כאלו שמגיעים מעובדים, ושם עושים להם ליטוש נוסף. כנ"ל לגבי רשת ב', רשת ג' וכדומה. 88 אפ.אם במידה מסויימת היא ביניים, היא כבר לא ממש רדיו חופשי שבו השדרים גדלים ומטופחים ובונים את התוכניות שלהם מצד אחד, ומצד שני משדרים כלל ארצית מול האתגרים הללו.
השדרים היום ב-88 צריכים להפגין יותר מהקטע של מאמץ לרייטינג, המודל הוא ביניים, בין מה ש-88FM היו בעבר, לבין מה שגלגל"צ היום, מצד אחד פאן איכותי מסויים שמגבילים אותו, ומצד שני מחוייבות לרייטינג, עדיין לא פלייליסט אחיד, אבל סממנים ראשונים של מוזיקה מוכרת כבר קיימים. אז מי שרוצה לחפש רדיו שבו יש באמת רצון כנה להגיע לאיכות, ולאפשר לאנשי מקצוע סביבת עבודה נוחה להגיע לתוכניות חדשניות עם ראש פתוח, זה יכול להיות בעיקר ברדיו של הקמפוסים.
הרדיו האיזורי, עשוי גם כן אולי להפתיע, אך גם שם במידה רבה תמיד יהיה צורך להגיע לרייטינג מסויים או לאיפיון קהל מסויים. אז הפשלתי שרוולים וניגשתי לרדיו הר הצופים, בעקבות המלצות, ובעקבות מה שאני זוכר ממספר תוכניות ששמעתי שם בעבר. התוכנית של גל כדן הפתיעה אותי לטובה. אני ציפיתי שהתוכנית תהיה חופשית, אבל ציפיתי שהקטע של מוזיקת עולם דווקא יהפוך את זה למעין מסיבת סטודנטים.
התבדתי. כדן התגלה כאיש רציני, ראשית, התוכן מתאים לכותרת ולאווירה הכללית, המוזיקה מגיעה מכל מיני מקומות בעולם. מי שרוצה לשמוע על מקצב הקודור שבאנגולה, על מוזיקה צוענית ברומניה, מוזיקה שבוקעת מהדיסקוטקים בקרקאס שבונצואלה, או זו שבריו בברזיל, ימצא מגוון הפתעות. מדובר בנישה נידחת ברדיו, כלומר אם אנחנו רוצים למקם את זה מול המיינסטרים, אנחנו נמצא את עצמנו די רחוק משם.
במידה מסויימת על כן, יש ביזור רב, וזה אמנם מה שהתוכנית אמורה לייצג, כמוזיקת עולם. היתרון הגדול בתוכנית הוא שכדן, רהוט מאוד, ענייני, וחד, מנדב פרטים איכותיים רבים על התוכן המשודר. הוא מסביר על הסגנונות, מאיפה הם הגיעו, כיצד נוצרו, בפירוש רואים שהוא הכין את שיעורי הבית, ושחשוב לו לחלוק עם המאזין את מפת ההשפעות. הדבר הופך את התוכנית לאינטנסיבית מאוד ומאתגרת למאזין.
בכל הפרמטרים ישנה מצויינות. כמובן שצריך בשביל להתחבר לתוכנית הזאת, להיות שייך לקבוצה שמחפשת מוזיקת עולם, שרוצה לשמוע מגוון רחב של דברים מהעולם, בשפות שונות, בהשפעות שונות וכדומה. אבל מבנה התוכנית, הבקיאות של השדרן, הרצון לחשוף מידע וכדומה עושים את זה לדבר שיכול להכניס אנשים לתחום.
מה שבכל זאת חסר היה סדר. בתחילת התוכנית הושמעה מוזיקה מדרום אמריקה, וגם בסיום. באמצע היו דברים אחרים. וזה קטע קצת מתיש למאזין לשמוע מוזיקה בפורטוגזית, ולאחר מכן מוזיקה צוענית, ולאחר מכן שוב פורטוגזית. היה חסר בשביל תוכנית קרובה לשלמות, סדר, בנייה של התוכנית מול המאזין לפי שלבים, ככה שהמאזין בונה ידע והידע הזה גדל, מה שדומה יותר קרוב יותר לדומהו ומה שפחות מתרחק ממנו.
כי אם זה היה רק תוכנית לצרכני אקזוטיקה, אז באמת זה לא משנה, אבל כששדרן עושה עבודה כל כך יפה לתת הסברים, ולמקם סגנונית והשפעתית את הדברים, ראוי היה לעזור למאזין, לסדר לו את זה בצורה אופטימלית ככה שיוכל לקחת איתו כמה שיותר מהתוכנית. מעבר לכך, היתה זו אחת התוכניות הטובות ביותר ששמעתי לאחרונה.
ציון: 8.5/10
מערכת הציונים היא מ-1 ועד 10 לפי המפתח הבא:
1. מתחת לכל ביקורת.
2. תוכנית חלשה עם כמה בעיות משמעותיות בסיסיות.
3. תוכנית חלשה עם בעייה בסיסית אחת.
4. תוכנית שאין לה בעיות בסיסיות אבל לא נעשה שום דבר מעבר למינימום ההכרחי.
5. תוכנית שלא הצליחה לצאת מהבינוניות.
6. תוכנית חיובית שיוצאת מהבינוניות במעט.
7. תוכנית טובה, מהנה, רוב רובו של הזמן.
8. לא רק שהתוכנית טובה, אלא שיש בה לעיתים רגעים של מצויינות.
9. תוכנית טובה מאוד רוב הזמן מצויינות.
10. תוכנית יוצאת דופן באיכותה.
תודה רבה על הביקורת המחמיאה וגם על ההערות הבונות! שמחתי מאוד לראות התיחסות לתוכנית, קצת חסרים פידבקים בעולם השדרנות האיזוטרית 🙂
מקווה לשמור אותך כמאזין לאורך זמן
גל